[genetica] stamboomonderzoek (linkage)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 95

[genetica] stamboomonderzoek (linkage)

Ik zit in de knoop met een oefening op stambomen. Het betreft een ziekte die autosomaal dominant overerft.

FF, FS is de merker

n= normaal;D= defect

Kruising: man nnFF * vrouw DnFS (ziek)

Nakomelingen (5): 1) man nnFS

2) vrouw nnFF

3) man nnFS

4) vrouw DnFF (ziek)

5) man DnFS (ziek)

We bekomen dan voor de haplotypes voor de verschillende nakomeling (1-5 respectievelijk):

nF/nS;nF/nF;nF/nS;nF/DF;nF/DS.

Want we weten dat alle nakomelingen sowieso van de vader nF krijgen daar hij dubbel homozygoot is. De moeder is dus het informatieve individu. Nu wil ik bepalen welke haplotypes recombinant zijn en welke parentaal. Bij vorige oefeningen was het zo dat diegene die het meeste voorkomen parentaal is. En de rest dus recombinant.

Nu blijkt dat nF/nF en nF/DS de recombinanten zijn. Ik heb geen idee hoe je dit kan achterhalen.

Iemand die kan helpen? Alvast bedankt!
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Berichten: 320

Re: [genetica] stamboomonderzoek (linkage)

Bij vorige oefeningen was het zo dat diegene die het meeste voorkomen parentaal is. En de rest dus recombinant.
Dit gaat niet op als je maar gegevens hebt over 5 nakomelingen. Dit geldt slechts bij een groot aantal nakomelingen. De kans dat de ratio van genotypes bij 5 nakomelingen overeen komt met de theoretische ratios is vrij klein.

Hier moetje puur kijken naar de plaats van de allelen op het chromosoom en welke haplotypes een gevolg zijn van crossing-over of recombinatie.

Als de volgorde van de loci en allelen correct opgenomen is in de genotype weergave dan kan je dit zo bekijken:

Chromosomen van de vader na replicatie (2n) (o is centromeer):

---------o------n------F-----

---------o------n------F-----

en

---------o------n------F-----

---------o------n------F-----

Mogelijke gameten van de vader:

Parentaal

---------------n------F-----

en

---------------n------F-----

Recombinanten

---------------n------F-----

en

---------------n------F-----

Parentaal en recombinante gameten zijn hier dus dezelfde

Chromosoom van de moeder na replicatie (2n)(o is centromeer):

---------o------D------F-----

---------o------D------F-----

en

---------o------n------S-----

---------o------n------S-----

Mogelijke gameten van de vader:

Parentaal

---------o------D------F-----

en

---------o------n------S-----

Recombinanten (crossing-over tussen allel en merker)

---------o------D-----S-----

en

---------o------n------F-----

Hier kan je dus zien dat gameet DS en nF enkel mogelijk zijn door recombinatie, namelijke crossing-over tijdens 4 chromatiden stadium van de meiose:

---------o------D------F-----

---------o------D-\ /-F-----



---------o------n--/ \---S-----

---------o------n------S-----

Hopelijk is dit schema duildeijk, anders wil ik wel een tekening maken.

Dit geldt echter enkel maar als
man nnFF * vrouw DnFS
de juiste positie van de allelen en de merker op het chromosoom is. Ik weet niet of dat bij elke oefening altijd juist genoteerd of gegeven is.

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [genetica] stamboomonderzoek (linkage)

Bedankt voor je antwoord! Maar het is helemaal niet gegeven welke allelen op welk chromosoom ligt. Wij moeten dat net bepalen, welke samen worden overgeërfd, en welke dan de recombinanten zijn. Maar ik heb intussen gevonden hoe het moet. Het lag eigenlijk voor de hand.

Toch bedankt voor je lange uitleg!
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Berichten: 320

Re: [genetica] stamboomonderzoek (linkage)

Hoe heb je het dan bepaald als ik dat nog vlug even mag vragen? ;)

Reageer