Slikklachten en vreemde rontgenuitslag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Slikklachten en vreemde rontgenuitslag

Beste allemaal,

Ik heb al maanden last van slikklachten. Vooral bij droge dingen krijg ik het niet weg, soms tot overgevens toe. Het blijft als het ware "hangen".

Pas geleden kreeg ik een Slikopname+oesophagus onderzoek.

Daar ik zelf in het ziekenhuis werk heb ik de uitslag gelezen. Er staat het volgende (verkort):

Bij passage van bariumcontrast wordt een a-symmetrische contrastuitsparing gezien. Dit hoeft geen klinische betekenis te hebben. Pathologie ter plaatse kan ik echter niet met zekerheid uitsluiten!!

Verder tertiaire contracties en overig geen bijzonderheden.

Mijn huisarts zegt dat de uitslag helemaal goed is. Verder niks. Het feit dat pathologie niet uitgesloten kan worden, geeft mij het gevoel dat hier aanvullend onderzoek op zijn plaats zou zijn.

Is hier iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?

Groeten,

Mensenjong

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Slikklachten en vreemde rontgenuitslag

Ik zou de foto's meevragen en een second opinion zoeken. Liefst iemand die bereid is wat meer uitleg te geven...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Slikklachten en vreemde rontgenuitslag

Ik zou zeker een vervolgonderzoek laten doen, totdat pathologie wel uitgesloten kan worden. Dit lijkt mij eigenlijk ook de normale gang van zaken.

Slikklachten kunnen vele oorzaken hebben, waarvan een aantal in ieder geval uitgesloten moeten worden (bijvoorbeeld neurale oorzaken of een tumor); als deze wel al met zekerheid zijn uitgesloten, doen ze wellicht geen vervolgonderzoek omdat je anders met dure methoden op zoek bent naar een niet-zo-ernstige aandoening. Om verder een zinnige uitspraak te doen, moeten we eigenlijk wat meer info hebben:

- Hoe lang heb je de klacht al?

- Heb je ook pijn?

- Zijn er in dezelfde tijd andere klachten ontstaan?

- Wanneer heb je er last van (altijd of alleen op bepaalde tijdstippen, alleen bij droog voedsel of ook bij bijvoorbeeld drinken)?

- Is je gewicht de laatste tijd veranderd?

- Etc, je kent ongetwijfeld het ALTIS-BAFOV rijtje ook :shock:

ciao!
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 5

Re: Slikklachten en vreemde rontgenuitslag

mensenjong schreef:Beste allemaal,

Ik heb al maanden last van slikklachten. Vooral bij droge dingen krijg ik het niet weg, soms tot overgevens toe. Het blijft als het ware "hangen".

Pas geleden kreeg ik een Slikopname+oesophagus onderzoek.

Daar ik zelf in het ziekenhuis werk heb ik de uitslag gelezen. Er staat het volgende (verkort):

Bij passage van bariumcontrast wordt een a-symmetrische contrastuitsparing gezien. Dit hoeft geen klinische betekenis te hebben. Pathologie ter plaatse kan ik echter niet met zekerheid uitsluiten!!

Verder tertiaire contracties en overig geen bijzonderheden.

Mijn huisarts zegt dat de uitslag helemaal goed is. Verder niks. Het feit dat pathologie niet uitgesloten kan worden, geeft mij het gevoel dat hier aanvullend onderzoek op zijn plaats zou zijn.

Is hier iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?

Groeten,

Mensenjong
Misschien is een zgn. Zenkers divertikel gevonden. Heeft verder geen pathologische betekenis.

Re: Slikklachten en vreemde rontgenuitslag

Wat zou je zelf als aanvullend onderzoek willen dan? Waar denk je dan aan?

Stond er nog iets over de lokatie van de "a-symmetrische contrastuitsparing"

Verder ben ik wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Sophia

Reageer