Springen naar inhoud

Cmc

• Log in om te kunnen reageren

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2011 - 14:13

Beste,

Momenteel doe ik een onderzoek naar een substantie waarin een oppervlakte active stof zit.
Wanneer ik de cmc van deze stof probeer te bepalen door de oppervlakte spanning van een verdunningsreeks te meten met een tensiometer bekom ik een rechte in plaats van de gebruikelijke cmc curve. ( R = 0.98)
bij een concentratie van 8mg/ml bedroeg de oppervlakte spanning 26 mN/m en deze steeg gelijkmatig tot 54 mN/m bij een concentratie van 1mg/ml.
Volgens mij is dit onmogelijk het concentratie dependente stuk van de cmc curve aangezien het concentratie gebied te groot is en de oppervlakte spanning te laag op het einde.
Kan hier iemand een verklaring voor geven?
bestaan er oppervlakte actieve stoffen die geen micellen lijken te vormen maar opgelost blijven, ook in hoge concentraties?
hoogst waarschijnlijk is de oppervlakte actieve stof een polymeer doordat filtratie van de oplossing met een 0.45 micron filter aanleiding gaf tot verlies van activiteit.
Ik herhaalde dit experiment 2 keer met steeds een nieuw geproduceerde substantie en verkreeg de zelfde resultaten

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2011 - 18:15

Ik heb eigenlijk geen idee wat een CMC curve is in deze context.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures