Trekken diabetici meer insecten aan door keto-acidose?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 320

Trekken diabetici meer insecten aan door keto-acidose?

Laatst hoorde ik de stelling dat mensen met diabetes (suikerziekte) opmerkelijk meer bijen en/of andere insecten aantrekken. Klopt deze stelling? Indien zo, is dit een gevolg van keto-acidose en de typisch zoete aceton geur in de adem van sommige diabetici?

Berichten: 320

Re: Trekken diabetici meer insecten aan door keto-acidose?

Ik moet de stelling even aanpassen: Het ging namelijk over het feit dat het verhoogde aantrekken van bijen (en/of andere insecten) tijdens de zwangerschap een indicatie kan zijn voor onbehandelde zwangerschapsdiabetes( waardoor die keto-acidose zich dan zou voordoen, in tegenstelling tot bij behandelde diabetes patiënten).

Berichten: 20

Re: Trekken diabetici meer insecten aan door keto-acidose?

Ik moet de stelling even aanpassen: Het ging namelijk over het feit dat het verhoogde aantrekken van bijen (en/of andere insecten) tijdens de zwangerschap een indicatie kan zijn voor onbehandelde zwangerschapsdiabetes( waardoor die keto-acidose zich dan zou voordoen, in tegenstelling tot bij behandelde diabetes patiënten).
Gelukkig blijft dit theoretisch, want ik moet er niet aan denken dat een zwangerschapsdiabetes gepaard gaat met een keto-acidose. De mortaliteit van moeder en kind zou dan ongelooflijk stijgen.

De pathofysiologie van zwangerschapsdiabetes komt een beetje overeen met diabetes type 2. Dat wil zeggen dat er insulineresistentie ontstaat en derhalve dus een relatief insulinetekort. Bij type 1 heb je een absoluut tekort aan insuline. Zolang er nog een minimale hoeveelheid insuline aanwezig is zal er geen keto acidose optreden. Er treedt pas acidose op als het insuline zijn grip verliest op het ondrukken van de lipolyse. Lipolyse is het vrijkomen van vetzuren in het bloed. Een teveel hier aan veroorzaakt via een metabool proces uiteindelijk de acidose.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Trekken diabetici meer insecten aan door keto-acidose?

Om antwoord te geven op je vraag; ja, ik denk dat een keto-acidose gepaard kan gaan met aanttrekken van bijen e.d. Op basis van de zoete acetongeur.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1

Re: Trekken diabetici meer insecten aan door keto-acidose?

Om antwoord te geven op je vraag; ja, ik denk dat een keto-acidose gepaard kan gaan met aanttrekken van bijen e.d. Op basis van de zoete acetongeur.
Beste,

Long ago, insects were used to diagnose diabetes. A doctor would pour a patient’s urine next to an anthill. If the ants ran over to the urine, then it contained a lot of sugar and this meant diabetes. It was simple, but it was scientific.

Over the centuries, other discoveries followed. In the 1700s, scientists figured out that sugar is not just in the urine of people with diabetes. Some amount is in everyone’s body fluids. This led to research into the purpose of blood sugar.

Dus suiker is in verhoogde hoeveelheden aanwezig in alle lichaamsvochten, dus ook op de huid zal dit zo zijn vandaar de aantrekkingskracht door vliegen en wespen,bijen...

Reageer