Vermogen geleverd door kachel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Vermogen geleverd door kachel

Een elektrische kachel produceert 300W bij 24V gelijkspanning. De kachel wordt met een tweedradig verlengsnoer van 100 meter aan een gelijkspanningsgenerator verbonden (dus de kachel staat op 100 meter van de generator). De draden bestaan uit koper, doorsnede cirkelvormig, met een diameter van 1.78 mm. Soortelijke weerstand koper: 1.68. Hoeveel bedraagt het vermogen dat de kachel levert? Neem aan dat de weerstand van het kacheltje onafhankelijk is van de aangelegde spanning.

---------------------------------------------------------------------------

Eerst bereken ik de weerstand van de kachel:
\(R = \frac{V^2}{P} = 0.192 \Omega\)
Nu berekenen we de weerstand van de draad:
\(R = \frac{\rho l}{A} = \frac{1.68 * 200}{\pi (0.89* 10^-^3)^2} = 135023508 \Omega\)
Volgens mij kan je deze keten zien als een serieschakeling van 2 weerstanden, verbonden met een spanningsbron.

Om de stroom in de keten te berekenen, berekenen we eerst de vervangingsweerstand:
\(R_e_q = R_k_a_c_h_e_l + R_{draad} \approx R_{draad}\)
Hier zit dus het probleem. Als ik hierna de stroom bereken voor de keten (deze is gelijk voor beide weerstanden), en dan de spanning bekijk over elke weerstand (dit is dus niet gelijk), dan bekom ik dus dat de draad een spanning zal zien van 24 volt, en dat de kachel dus geen spanning zal zien en bijgevolg dus ook geen vermogen zal leveren.

Iemand die ziet waar ik de mist in ga?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vermogen geleverd door kachel

Iemand die ziet waar ik de mis in ga?
de soortelijke weerstand van koper is niet 1,68 Ωm. Zo kom je op een belachelijk hoge draadweerstand. Check je tabellenboek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 411

Re: Vermogen geleverd door kachel

de soortelijke weerstand van koper is niet 1,68 Ωm. Zo kom je op een belachelijk hoge draadweerstand. Check je tabellenboek.
Ah, ik dacht inderdaad dat zo'n hoge weerstand niet mogelijk was, maar ik had er niet bij stilgestaan dat de opgave verkeerd kon zijn. Ik had het beter nog eens opgezocht. Dat heb ik nu dus gedaan, en de soortelijke weerstand van koper is 1,67×10-8, en dat verandert natuurlijk al heel wat aan de zaak. Eens kijken of ik nu de oefening kan verderzetten.

-----------------------------------------------------------------------------

Eerst bereken ik de weerstand van de kachel:
\(R = \frac{V^2}{P} = 0.192 \Omega\)
Nu berekenen we de weerstand van de draad:
\(R = \frac{\rho l}{A} = \frac{1,67*10^-^8 * 200}{\pi (0.89* 10^-^3)^2} = 1.34 \Omega\)
Volgens mij kan je deze keten zien als een serieschakeling van 2 weerstanden, verbonden met een spanningsbron.

Om de stroom in de keten te berekenen, berekenen we eerst de vervangingsweerstand:
\(R_e_q = R_k_a_c_h_e_l + R_{draad} = 1.532 \Omega\)
De stroom in de keten is dus:
\(I = \frac{V}{R_e_q} = \frac{24}{1.532} = 15.67 A\)
De stroom voor beiden is gelijk, de spanning echter niet.

De spanning over de draad is:
\(V_{draad} = IR_{draad} = 20.99 V\)
De spanning over de kachel is dan:
\(V_{kachel} = 3.01 V\)
Het vermogen geleverd door de kachel wordt dan:
\(P_{kachel} = IV_{kachel} = 47.17 W\)
Klopt deze oefening nu met de aanpassing van de soortelijke weerstand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vermogen geleverd door kachel

Klopt deze oefening nu met de aanpassing van de soortelijke weerstand?
Ik heb niet al je cijfertjes opnieuw ingeklopt, maar je aanpak is correct en de uitkomst is niet "out of this world".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 411

Re: Vermogen geleverd door kachel

Ik heb niet al je cijfertjes opnieuw ingeklopt, maar je aanpak is correct en de uitkomst is niet "out of this world".
Ik verwacht ook helemaal niet dat je alles narekent. Het gaat me vooral om de juiste methode om een oefening aan te pakken. Bedankt Jan!

Re: Vermogen geleverd door kachel

Klopt de weerstand van de kachel wel? Of maak ik zelf een domme fout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vermogen geleverd door kachel

Klopt de weerstand van de kachel wel? Of maak ik zelf een domme fout?
nee hoor, je hebt gelijk, daar zit een inklopfoutje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 411

Re: Vermogen geleverd door kachel

Inderdaad, die is een factor 10 te klein. Ik had 3000 Watt gelezen ipv 300, nuja, als ik dit zou veranderen in m'n vergelijkingen zal alles wel terug kloppen zeker. :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vermogen geleverd door kachel

Zoals ik zei, je aanpak klopt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer