Springen naar inhoud

Kot / kamer in utrecht

• Log in om te kunnen reageren

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2011 - 20:10

Hallo, ik ben van plan om volgend jaar een master te doen in Utrecht. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om een studentenkamer te vinden begin september. Wegens omstandigheden is het voor mij onmogelijk om daar voor al op zoek te gaan naar een kamer. In het beste geval kan ik vanaf 1 september op zoek. Ik studeer momenteel in België en ben dus niet echt vertrouwd met het Nederlands systeem. Ik heb wel al gehoord en gelezen dat het er anders aan toe gaat als hier (in de zin van duurder en minder aanbod). Heeft iemand misschien al ervaring met het zo laat zoeken van een kot in Utrecht? Was dit positief/negatief? Ik hoor het graag ;).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2011 - 21:07

negatief. Utrecht is verre van makkelijk op dat gebied.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2011 - 05:58

Utrecht is samen met Amsterdam ongeveer de lastigste en duurste plek om een kamer te vinden. Het aanbod is relatief beperkt en de prijzen zijn hoog. Je kan je kansen vergroten door buiten Utrecht te gaan zoeken. De Uithof zit aan de oostkant van Utrecht. Dat maakt Zeist (ten oosten van Utrecht) dan ook een interessante optie. Je bent met de fiets sneller vanuit Zeist op de uithof dan vanuit het stadscentrum van Utrecht.

Ik kan je de site van de SSHU (stichting sociale huisvesting utrecht) aanraden. Als je je hier registreert dan kan je op het volledige kamer aanbod van de SSHU reageren. Het grootste probleem wat je dan tegen zal komen is de senioriteits regel. De 15-20 langst geregistreerde mensen die op deze specifieke advertentie hebben gereageerd zullen op een lijst komen die aan het studentenhuis wordt gestuurd. Deze nodigen vervolgens mensen uit voor een hospiteer avond. In de praktijk kunnen hospiteer avonden sterk van elkaar verschillen in opzet, drukte, tijdsduur en plezier wat je hebt. Over de linie genomen wordt het niet bepaald gezien als het meest plezierige wat je in je studententijd kan doen. Aan de hand van deze avonden worden vervolgens mensen uitgekozen die de rest van de huisgenoten graag in huis willen hebben.

Alternatief zou je ook op kamernet.nl kunnen kijken. Het aanbod hier is veelal diverser en over de linie duurder, waarbij ook oplichting voor kan komen. (mensen die claimen een kamer in de aanbieding te hebben terwijl dit niet zo is en graag een kratje bier ontvangen, dat soort gevallen).

Het meeste succes zal je hebben door je zo snel mogelijk aan te melden bij de SSHU en hier op kamers te reageren die buiten Utrecht of op de uithof zelf liggen. Hierbij is vaak nog wel de voorwaarde dat je voor hospiteer avonden op moet komen draven, iets wat niet al te praktisch is als je vanuit België moet komen. Specifiek kan ik je aanraden om op de Warande (in Zeist) te gaan zoeken. Het grootste nadeel is de locatie (voor sommigen een voordeel). Je zit namelijk weliswaar dicht bij de Uithof, maar zit ver van het stadscentrum van Utrecht af. Het voordeel is weer dat je buitenaf zit met relatief vrij veel groen en kamers van een fatsoenlijk formaat. September is nog het begin van het academische jaar, de meest vervelende periode om een kamer te vinden. Het meeste succes zal je tussen kerst en pasen hebben. Het aanbod is dan misschien wat kleiner, de mensen die op zoek zijn naar een kamer zijn dan ook veel minden. (Probeer trouwens niet via short-stay solutions een kamer te vinden, die kunnen weliswaar op korte termijn een gemeubileerde kamer leveren maar willen hiervoor een dusdanig hoge premium hebben, dat is niet fair)

Ik acht je kans om een kamer te vinden op deze termijn dan ook vrij klein. In februari beginnen is vaak ook een mogelijkheid en zou je -mocht de situatie het toelaten- ook eens kunnen overwegen. De problemen om een kamer te vinden in die periode zijn namelijk veel kleiner. Daar komt nog eens bij dat je dan al wat langer staat ingeschreven bij de SSHU (senioriteitsregel gebeuren). Je zou ook kunnen overwegen om eerst een kamer in onderhuur te huren. Er zijn zat mensen die voor een paar maanden tot een jaar naar het buitenland gaan voor een stage en daarom hun kamer in onderhuur willen doen. Ook dit kan je op de site van de sshu vinden, is iets minder populair en is ook aan iets andere regels gebonden. Daar zou je nog wel een kans maken om een tijdelijke kamer te vinden. Je zou vervolgens dan in de tussentijd op zoek kunnen gaan naar een andere kamer.

Hoe dan ook, succes!
"Meep meep meep." Beaker

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2011 - 15:50

Bedankt voor de snelle reacties! Hier heb ik wat aan...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures