Springen naar inhoud

Stralingswarmteoverdracht

• Log in om te kunnen reageren

Kuifke

Kuifke

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2011 - 21:21

Straling tussen grijze oppervlakken kan je beschrijven mbv radiositeiten J en irradianties G die samen aanleiding geven tot de warmtestroom Q voor elk oppervlak. Deze vormen voor n oppervlakken die elkaar bestralen een stelsel van 3*n vergelijkingen in 4*n onbekenden (namelijk de G's, J's, de temperaturen T en de warmtestromen Q) Je moet dus altijd 4 randvoorwaarden meenemen om het stelsel te kunnen oplossen.
Nu vroeg ik mij het volgende af:
je kan als randvoorwaarden bv de temperaturen T van de n oppervlakken nemen of de warmtestromen Q van de n oppervlakken, maar kan je ook een combinatie nemen van warmtestromen en temperaturen en is het stelsel dan nog gedetermineerd?
Ik dacht dat als je voor elk oppervlak ofwel de temperatuur ofwel de warmtestroom als vast beschouwd dat er dan geen probleem is. Als je daarentegen de temperatuur en de warmtestroom van hetzelfde oppervlak vast neemt en dus voor 1 of meerdere oppervlakken geen vaste parameter oplegt, dan kan je volgens mij het stelsel niet meer oplossen.
Klopt dit en wat is de verklaring hiervoor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

basfilip

basfilip

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2011 - 16:24

Het klopt dat je ofwel de temperatuur ofwel de warmtestroom van een oppervlak moet hebben.

Wanneer je een T en Q kiest van een oppervlak ga je alles over dit oppervlak vastleggen. Dit kan niet, want er zijn nog omliggende oppervlakken waarvan ofwel de T ofwel de Q bepaalt wat de T of Q van andere oppervlakken gaat zijn.

Als je dan niets gaat opgeven voor andere oppervlakken kan je van die oppervlakken ook niets te weten komen...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures