Springen naar inhoud

straalvliegtuig

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 12 maart 2004 - 20:43

Is het mogelijk dat een vliegtuig met straalmotor(en) op eigen kracht, buiten de dampkring terecht kan komen?

Zo ja, dan lijkt het mij onmogelijk terug te keren, immers straalmotoren hebben zuurstof nodig.

Zo nee, waarom zou een (supersnel)straalvliegtuig dit niet kunnen, de onsnappingssnelheid is 11,2km/s.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DVR

DVR

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 maart 2004 - 20:49

Is het mogelijk dat een vliegtuig met straalmotor(en) op eigen kracht, buiten de dampkring terecht kan komen?

Zo ja, dan lijkt het mij onmogelijk terug te keren, immers straalmotoren hebben zuurstof nodig.

Dit gebrek aan zuurstof zou al een rede kunnen zijn dat een straalvliegtuig niet buiten de dampkring komt..

Zo nee, waarom zou een (supersnel)straalvliegtuig dit niet kunnen, de onsnappingssnelheid is 11,2km/s.

11 km/s is de snelheid die je vanaf het aardoppervlak zou moeten hebben om te ontsnappen (luchtweerstand niet meegerekend)..
We hebben het dan meer over een kanonskogel ofzo (niet dat een kanonskogel 11 km/s haalt, het gaat erom dat ie geen aandrijving heeft onderweg)..
Als er een straalvliegtuig is dat 11 km/s haalt dan zou deze dus kunnen ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

• Gast

Geplaatst op 13 maart 2004 - 01:02

Dit gebrek aan zuurstof zou al een rede kunnen zijn dat een straalvliegtuig niet buiten de dampkring komt..

Okee, zuurstof wordt ijler naar mate je hoger in onze dampkring bevindt. Maar is het niet zo, dat wanneer je een "super"sonisstraalvliegtuig neemt die > als mach3 gaat, deze door de uiteindelijke snelheid opwaarts (ondanks dat de motoren snakken naar zuurstof), de kans loopt om te ontsnappen uit de onze dampkring.

Immers, het toestel heeft dan veruit een snelheid > 11km/s, ook als de motoren de snelheid niet meer kunnen handhaven.

Ik zou graag meer onderbouwing van je antwoord willen zien, als dit mogelijk is?

Bedankt. :shock:

• Gast

Geplaatst op 13 maart 2004 - 01:09

11 km/s is de snelheid die je vanaf het aardoppervlak zou moeten hebben om te ontsnappen (luchtweerstand niet meegerekend)..
We hebben het dan meer over een kanonskogel ofzo (niet dat een kanonskogel 11 km/s haalt, het gaat erom dat ie geen aandrijving heeft onderweg)..
Als er een straalvliegtuig is dat 11 km/s haalt dan zou deze dus kunnen ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde..

Hier spreek je jezelf, zoals ik het lees tegen; Als er een straalvliegtuig is dat 11 km/s haalt dan zou deze dus kunnen ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde..

Tal van vliegtuigen die sneller gaan als 11 km/s, of ik begrijp jouw verhaal verkeerd, of jij mijn vraag. Ik hoop dat je op mijn :shock: , wilt terug komen.

Ook andere reacties, zou ik zeer waarderen.
Erik

DVR

DVR

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 maart 2004 - 02:37

Voor zover ik weet bestaan er nog geen vliegtuigen die die snelheid halen.. Stel dat ze het echter wel zouden halen, dan hebben ze een groot probleem: conventionele straalmotoren zullen (naar ik aanneem) niet werken in de ruimte.. Als je dus met die snelheid van de aarde vandaan schiet kom je ook nooit meer terug, simpelweg omdat je straalmotor het niet doet :shock:

Overigens moet je die 11 km/s niet verkeerd interpreteren.. Dit is namelijk de snelheid die je moet hebben vanaf het aardoppervlak om in 'het oneindige' te komen.. Dat wil zeggen: ontsnappen aan de aantrekkingskracht van de aarde..
Dat is geheel iets anders dan alleen 'buiten de dampkring' terecht komen.. Net buiten de dampkring werkt er nog steeds zwaartekracht (gelukkig maar, anders zouden we geen satelliten hebben en zou de aarde niet om de zon draaien)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Psymage

Psymage

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2004 - 11:21

Een normale straalmoter werkt niet in ijle lucht, maar als je zuurstof meeneemt voor de ontbranding en water verstuift in de motor (beter voortstuwing) kun je al vele hoger vliegen met je straalmotor.
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

• Gast

Geplaatst op 21 maart 2004 - 20:10

Er is een wedstrijd (x-price) voor de eerste 3 personen die tot een hoogte komen van 30 km of zo. deze mensen moge niet gesponserd worden door nasa of zo.
sommige van hun willen zeg maar naar buiten vliegen maar dan denk ik met raket moteren, niet met straal motoren

• Gast

Geplaatst op 11 juni 2005 - 18:12

Er is een MiG gevechtsvliegtuig dat tot het randje van de dampkring kan komen.....

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2005 - 18:31

Er is een MiG gevechtsvliegtuig dat tot het randje van de dampkring kan komen.....

MiG-25 Foxbat, een interceptievliegtuig dat speciaal ontworpen is om de SR-71 Blackbird verkenningstoestel neer te kunnen halen (overigens is dit nooit gebeurt).

Beiden halen meer dan 3x de geluidssnelheid (MiG-25 Mach 3.2, SR-71 geschat op Mach 3.5)

De MiG-25 had echter maar voor een minuutje of 25 brandstof.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Kris Hauchecorne

Kris Hauchecorne

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2005 - 09:10

[quote]Voor zover ik weet bestaan er nog geen vliegtuigen die die snelheid halen.. Stel dat ze het echter wel zouden halen, dan hebben ze een groot probleem: conventionele straalmotoren zullen (naar ik aanneem) niet werken in de ruimte.. Als je dus met die snelheid van de aarde vandaan schiet kom je ook nooit meer terug, simpelweg omdat je straalmotor het niet doet[/quote]

Dit klopt niet: als je uit de dampkring komt en je doet geen enkele koerscorrectie zal je ballistische elliptische baan per definitie ook weer door de dampkring gaan, of op zijn minst er langs scheren (afhankelijk van de hoek waarmee je uit de dampkring komt).[/quote]

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2005 - 12:11

als je door de dampkring gaat kom je toch in de ruimte he ?
ik dacht dat als je geen coerscorrectie doet dat je gewoon rechtoor ging in de ruimte...

Kris Hauchecorne

Kris Hauchecorne

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2005 - 12:26

Als je snelheid groter is dan de ontsnappingssnelheid wel, anders vlieg je de ruimte in en volg je een elliptische baan tot je weer de atmosfeer in duikt.

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2005 - 12:30

dus een soort van boemerang effect :shock:

sen...

sen...

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2005 - 12:42

ik dacht dat als je geen coerscorrectie doet dat je gewoon rechtoor ging in de ruimte...

"rechtdoor" is in de ruimte een beetje een lastig begrip...
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juni 2005 - 12:51

Volgens mij zitten hier een paar mensen een rekenfoutje te maken.
11km/s is geen mach 3, het komt dichter in de buurt van mach 30.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures