Roze bolletjes die op en neer bewegen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Roze bolletjes die op en neer bewegen?

Hallo allemaal, dit is mijn eerste bezoek hier, maar dit is denk ik de enige plek waar ik antwoord kan krijgen op mijn vraag:)

Op school hebben we recentelijk een soort raadsel opgekregen tijdens onze biologie les waar we een 'prijs' mee kunnen winnen. Er werd ons een glazen pot van ca. 30cm hoogte gepresenteerd, met daarin een doorzichtige vloeistof met een honderdtal roze bolletjes. Deze bolletjes zaten verspreid tussen de bovenkant en de onderkant van de bot, maar er vond constant verkeer plaats tussen deze twee delen. Af en toe ging er een bolletje naar beneden, af en toe ging er eentje naar boven. Verder kregen we te horen dat dit een biologisch verschijnsel was dat ongeveer een halfjaar door kon gaan.

Dingen die ik verder te weten ben gekomen =

- De vloeistof waarin de bolletjes zich bevinden wordt na verloop van tijd troebel.

- De bolletjes zijn hol.

- De pot is afgesloten.

- Het stinkt (sorry voor de onduidelijke beschrijving) als je de deksel van de pot afhaalt.

- Af en toe gaan luchtbellen vanuit onder naar boven.

- De bolletjes zijn niet heel erg stevig, ze zijn makkelijk fijn te knijpen.

Verder ben ik dit : http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/22899957/ tegengekomen, maar het lijkt me zeer sterk dat het daarmee te maken heeft, omdat de bolletjes zeker niet zó klein zijn.

Alvast bedankt, ik hoop dat jullie dit kunnen ophelderen.

Stijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Roze bolletjes die op en neer bewegen?

Het is niet echt een biologisch verschijnsel maar het is mss een wel een idee in de goede richting ...

Bij een verwarming van een vloeistof ontstaat er een circulatie in het water waarbij deze bolletjes van boven naar beneden vallen langs de zijkant, en in het midden opstijgen.

Nu kan dit praktisch mss het volgende betekenen:

In een sloot kunnen mss door bacterien ook zo een stromingen onstaan (als deze mss genoeg warmte kunnen produceren). Mss kan dit ook de stank van de stof verklaren (?).

Het is maar een idee, wat er van klopt weet ik niet, maar je bent er mss wel wat mee :wink:

Edit: De vloeistof kan dus na verloop van tijd ook troebel worden, de luchtbelletjes kunnen afkomstig zijn van de bacterien en dat het proces een half jaar kan duren kan aan de levensduur van de bacterien te wijten zijn (of aan de zomer-winter cyclus van de natuur)

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Roze bolletjes die op en neer bewegen?

vergeet de prijs niet te vermelden als je die weet
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Berichten: 2

Re: Roze bolletjes die op en neer bewegen?

Hmm, ik zal eens kijken op welke plaatsen de bolletjes op en neer gaan, maar je theorie klinkt erg plausibel.

De prijs is trouwens mijn naam in chocolade-letters, nja, dat zijn er 5, valt wel mee dus:)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Roze bolletjes die op en neer bewegen?

Als je wint zal ik komen om te helpen eten :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Roze bolletjes die op en neer bewegen?

ik zou zeggen neem er een foto van en ga je naam verlengen :shock:
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Reageer