Harmonische trilling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Harmonische trilling

Waarom kan alleen bij een harmonische trilling een toon zuiver zijn?

Komt dit doordat er dan maar één frequentie wordt aangehouden? Ik zie het verband tussen één frequentie en de sinusvormige kromme dan nog niet helemaal, kan iemand dit uitleggen? ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Harmonische trilling

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Harmonische trilling

Google: zuivere toon
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 582

Re: Harmonische trilling

Ik weet natuurlijk niet hoever je kennis reikt, maar een zuivere toon is een geluid waarvan het frequentiespectrum bestaat uit 1 lijn (m.a.w. het bevat 1 frequentie). Een sinus is een signaal dat ook slechts 1 frequentie heeft; daarom is een harmonische trilling dan ook een zuivere toon.

Meer info over het frequentiespectrum vind je op hier. En hier zie je het frequentiespectrum van een sinus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Harmonische trilling

Bedankt voor de links kotje en burgie.

Mijn natuurkundige kennis is beperkt, vwo 5. Wat het effect van één frequentie is begrijp ik denk ik: als er bijvoorbeeld lucht langs een buisje ( met 2 openingen) wordt geblazen, dan komt één frequentie specifiek over met de eigenfrequentie van dit buisje waardoor er een zuivere toon te horen is...maar hóé dit voor een perfect sinusvormige kromme kan zorgen was ( en is eigenlijk nog steeds) een beetje een raadsel voor me. Maar ik ga eerst die links van jou, burgie, even doorlezen!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Harmonische trilling

Ter info: een 'zuivere' toon zal je in de natuur niet tegenkomen. Je kan ze enkel artificieel nabootsen.

Bij eender welk muziekinstrument ontstaan er boventonen. Dat zijn hogere frequenties dan degene die je hoort (vaak veelvouden ervan). Die boventonen zorgen het timbre of de klankkleur van het geluid. Zo klinkt een DO anders op een piano, gitaar, saxofoon, etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Harmonische trilling

De boventonen hangen af van het aantal knopen en buiken in bijvoorbeeld een blaasinstrument toch?! En in hoeverre heeft temperatuur hier ook mee te maken;ik speel zelf al een aantal jaren tenorsax en merk grote verschillen in het buiten spelen of binnen spelen, hiermee bedoel ik dat wanneer ik de saxofoon bij een buitenoptreden weer naar binnen neem om daar verder te gaan, ik binnen weer opnieuw moet stemmen, inblazen etc... Nu denk ik dat dit meer te maken heeft met het rietje in het mondstuk, maar zijn er ook bepaalde houtinstrumenten ( saxofoon hier even buiten gelaten) die door bijvoorbeeld de warmte uit de omgeving uitzetten en dus zo bij een verandering van temperatuur de toon beïnvloeden? Een houten blokfluit bijvoorbeeld.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Harmonische trilling

Vooral het feit dat de voortplantingssnelheid van het geluid afhankelijk is van de luchttemperatuur. De lengte van je instrument zal procentueel veel minder toe-of afnemen bij temperatuursvariaties. Die twee factoren werken elkaar tegen, maar de factor geluidssnelheidsverandering wint dat ruimschoots. In koudere omgeving zal een instrument dus lager klinken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Harmonische trilling

Het is zoals Jan zegt, het effect op de stemming komt door de verandering van voorplantingssnelheid.

Het uitzetten van je instrument is hier verwaarloosbaar.

Dat effect heeft echter niet met binnen of buiten spelen te maken, als je op een podium staat met of zonder spots dan geeft dat ook een verschil.

Het grote nadeel aan in open lucht spelen is dat het geluid gewoonweg 'verloren' gaat. In een gesloten ruimte zal het weerkaatsen op muren en plafond, maar buiten gaat het gewoon weg.
De boventonen hangen af van het aantal knopen en buiken in bijvoorbeeld een blaasinstrument toch?!
Ik vermoed dat dit te maken heeft met staande golven die dmv van vanalle ingewikkelde akoestische effecten in het instrument zelf ontstaan. Ik ken hier echter ook niet de details van ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Harmonische trilling

Ik ben ook een tenorsax speler ;)

Het opnieuw inspelen als je van buiten komt heeft te maken met de temperatuursverandering en de verandering van de akoestiek van de zaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Harmonische trilling

Offtopic:

Ikzelf speel voornamelijk alt en sopraan. Ik heb ook wel een tenor en een EWI, maar daar doe ik minder mee: voor die tenor zou ik eigenlijk een beter mondstuk en rieten moeten kopen, maar dat kost altijd zoveel eh ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Harmonische trilling

voor die tenor zou ik eigenlijk een beter mondstuk en rieten moeten kopen, maar dat kost altijd zoveel eh ;)
Ach ja, het is maar waar je het voor doet. Ik begon met alt, maar vond de zwaardere tonen mooier klinken dus ben daar toen als een blok voor gevallen! ;) Maar soms zijn er leuke nummers die zijn geschreven voor een alt en dan duurt het weer zo lang voordat je al die noten voor jezelf hebt omgezet voor een tenor-partij. Dus eigenlijk zou ik af en toe nog wel graag een alt in huis hebben! :P
Het opnieuw inspelen als je van buiten komt heeft te maken met de temperatuursverandering en de verandering van de akoestiek van de zaal.
Ja de akoestiek speelt zeker een grote rol, en dat van de temperatuursverandering dus ook wel, maar minder blijkt uit bovenstaande posts. ( Om het weer even op het onderwerp terug te komen, haha)

Bedankt voor de uitleg mensen! :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer