torbernite

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

torbernite

Ik ben bezig met een practicum met de radioactieve stof torbernite, er is nog informatie die ik niet heb en die ik graag wil hebben voor de voortgang van mijn practicum en mijn vraag is dan ook of iemand mij daarbij kan helpen? Het gaat om de chemische formule, welk element de radioactiviteit veroorzaakt, welk isotoop in de vrije natuur voorkomt en wat voor een straling het af geeft? Ik zal heel gelukkig zijn en een stuk verder komen als iemand mij een antwoord kan geven op deze vragen of op een van deze vragen, dank je wel....

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: torbernite

Formule: Cu(UO2)2(PO4)2·8-12H2O

Het vormt een tetragonale mineraal structuur.
Uranylphosphates
Hieruit kan je concluderen dat uranium de 'boosdoener' is.

Waarschijnlijk zal uranium238 hier dan inzitten. Alle natuurlijke uranium bestaat voor 99,28% uit uranium238. Deze zend alpha en gamma straling uit. De halfwaardetijd is 4,47*109 jaar.

Volgende keer misschien eerst google gebruiken: eerste link

De rest van de informatie komt uit de Binas.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: torbernite

Vreemd, want mn leraar zei dat dat niet in onze binas zou staat, althans dat eerste gedeelte dat andere gedeelte over uranium staat er natuurlijk wel in, maar goed ik wist natuurlijk nog niet zeker wat de straling veroorzaakt.Ik heb het eerst wel degelijk eens met google geprobeerd, maar tevergeefs.. Maar goed toch wel bedankt zo kom ik in ieder geval weer verder.....

Berichten: 582

Re: torbernite

Wouter_Masselink schreef:Formule: Cu(UO2)2(PO4)2·8-12H2O  

Het vormt een tetragonale mineraal structuur.
Uranylphosphates
Hieruit kan je concluderen dat uranium de 'boosdoener' is.

Waarschijnlijk zal uranium238 hier dan inzitten. Alle natuurlijke uranium bestaat voor 99,28% uit uranium238. Deze zend alpha en gamma straling uit. De halfwaardetijd is 4,47*109 jaar.

Volgende keer misschien eerst google gebruiken: eerste link

De rest van de informatie komt uit de Binas.
Uranium 235 is de natuurlijke stralingsbron. De rest uranium 238 is balast.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer