Frequentie klankbuis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Frequentie klankbuis

Hallo iedereen,

ik zit met een fenomeen wat ik zelf niet begrijp. Ik heb een bepaalde holle cilindrische buis met een bepaalde lengte en diameter. Deze buis heb ik op een ophanging gelegd (2 houten blokjes met rubber met een inkeping erin). Vervolgens heb ik de buis aangeslagen en met een microfoon het signaal gemeten.

Daarna heb ik van de amplitude-tijd plot van dit signaal een frequentie plot gemaakt door middel van fourriertransformatie (fft). Nu blijkt dat de toon van hoogte verschilt naar lang ik de blokjes verder of dichter bij elkaar schuif.

Als verklaring hiervoor dacht ik aan dat de golf bij de ophangpunten knopen vormt. Als deze redenatie zou kloppen zou hoe dichter de opleggingen bij elkaar zouden staan, hoe hoger de toon zou zijn. Dit is echter niet er is een soort optimum waar de toon het hoogst is.

Weet iemand hier een verklaring voor of heeft iemand een idee waar ik meer over dit fenomeen te weten kan komen?

Met vriendelijk groet,

Matthijs

Berichten: 4

Re: Frequentie klankbuis

Ik heb volgens mij een mogelijke verklaring gevonden. Om de frequentie van een klankstaaf te berekenen is er de volgende formule: f=(kl^2 )/(2*pi*L)*sqrt(E*I/rho*A). Hierin L de lengte van de staaf, E de elasticiteitsmodulus, I massatraagheidsmoment, rho dichtheid en A oppervlak. Kl tenslotte is/zijn de nulpunten die uit de oplossing van dv komen (Euler-Bernouille). Nu heb ik voor deze Kl de oplossing gekozen voor een free-free balk. Dat is deze echter, de opleggingen bevinden zich niet op het einde. Daarvoor is volgens mij de Kl anders. Is dit een goede redenatie?

Reageer