Conversiestoornis

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 26

Conversiestoornis

Ik heb her en der op o.a dit forum rondgelezen over conversiestoornis. Ik zou het echter fijn vinden als iemand op een rijtje zet wat nou diagnostisch typische aanwijzingen kunnen zijn voor een conversie stoornis zijn en wat nou aanwijzingen kunnen zijn voor juist geen conversiestoornis? Ik snap dat dit uiteraard niet geheel zwart wit is.

tavy

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Conversiestoornis

Tavy, voor de diagnostiek in de psychopathologie (dus wat betreft psychologische stoornissen), dien je te kijken wat de DSM daarover formuleert. De DSM is een boek die de voorwaarden bespreekt vooraleer je van een bepaalde stoornis kan spreken.

Zo vermeldt de DSM-IV over een conversiestoornis het volgende (uit: http://home.wanadoo.nl/~ruudzonneveld/DSM/...oust/asi-8.html )
A. Een of meer symptomen of uitvalsverschijnselen die de willekeurige motorische of sensorische functies treffen, die doen denken aan een neurologische of andere somatische aandoening.

B. Psychische factoren worden verondersteld met het symptoom of uitvalsverschijnsel samen te hangen omdat het begin of het verergeren van het symptoom of uitvalsverschijnsel voorafgegaan wordt door conflicten of andere stressveroorzakende factoren.

C. Het symptoom of uitvalsverschijnsel wordt niet met opzet veroorzaakt of voorgewend [zoals bij de nagebootste stoornis of simulatie].

D. Het symptoom of uitvalsverschijnsel is, na adekwaat medich onderzoek niet eerder toe te schrijven aan een bekende somatische aandoening of het direkte effect van een middel of als een cultureel aanvaarde vorm van gedrag of ervaring.

E. Het symptoom of uitvalsverschijnsel veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen, of rechtvaardigt medisch onderzoek.

F. Het symptoom of uitvalsverschijnsel is niet beperkt tot pijn of seksuele dysfunctie, komt niet uitsluitend voor in het beloop van een somatisatiestoornis en is niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis.
Er moet dus voldoen zijn aan al die voorwaarden (A tem. F) vooraleer je kan spreken van een conversiestoornis.

Het is wel goed te weten dat er toch wat ongenoegen is bij velen over die DSM:

1) Zoals je zelf al aanhaalde, is niet elke voorwaarde zomaar zwart - wit. Zo kan het bv. zijn dat een uitvalverschijnsel (bv. een tijdelijke verlamming) eerst bekeken wordt als een conversiestoornis, omdat er geen medische verklaring voor te vinden is, maar dat later blijkt dat er toch een somatisch (medisch) probleem achter zit. Dit is een scenario dat wel vaker voorkomt.

Hiermee wil ik een psychologische verklaring voor de klachten zeker niet minimaliseren, want soms zijn psychologische problemen echt wel de oorzaak.

2) verdere info over de DSM en andere kritiek kan je hier terugvinden.

Nu, ik ben er zeker van overtuigd dat de DSM ook heel wat voorbeelden biedt, zoals vooral een beschrijving van welke symptomen aanwezig kunnen zijn bij een bepaalde stoornis.

Wanneer heb je geen conversiestoornis? Simpel, als je niet aan alle voorwaarden voldoet die hierboven vermeld staan, dan heb je geen conversiestoornis. Mogelijks val je dan onder een andere diagnose, of heb je gewoonweg geen psychische stoornis.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer