Fruitvliegjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Fruitvliegjes

Hey,

ik ben van plan om twee aquaria met fruitvliegjes op mijn kamer te zetten en ik wil de fruitvliegjes erg van elkaar laten verschillen. en ik vroeg mij af of je fruitvliegjes misschien kunt dwingen om te lopen (zonder al die vleugeltjes er een voor een af te halen). zodat er een soort misschien betere poten krijgt en slechtere vleugels.

als iemand nog een leuk idee heeft om fruitvliegjes te laten evolueren wil ik dat heel graag horen!

Peace!

Arrie

Berichten: 320

Re: Fruitvliegjes

de vliegen/eitjes/larven blootstellen aan mutagene condities (UV-stralen vb) en de overlevende mutanten gaan screenen en isoleren ;) . spontaan zal ook wellicht al variatei te zien zijn onder de nakomelingen waarvoor je dan kan gaan specifiek kruisen.

Berichten: 320

Re: Fruitvliegjes

Toch even waarschuwen dat je jezelf goed moet beschermen als je zou werken met mutagenen. Misschien toch beter gewoon spontane mutaties screenen en dan selectief gaan kruisen. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fruitvliegjes

Als je een beetje met de HOX genen gaat lopen klooien is het mogelijk om de vleugels te veranderen in poten, antennes of gewoon te verwijderen. Dit is echter totaal niet realistisch om zelf thuis te willen doen. Ook het klooien met mutagene stoffen is totaal niet realistisch en dan heb ik het nog niet eens over de veiligheid van deze stoffen.

Los van de praktische bezwaren zit je ook met een aantal wettelijke overwegingen. In 2006 was het in ieder geval nog zo geregeld dat je voor experimenten op fruitvliegjes toestemming moest hebben van de dier experimenten commissie (DEC). Er waren suggesties om dit te veranderen tot een meldingsplicht, desalniettemin zou je zonder contact met een DEC in principe in overtreding zijn. Je zit niet alleen met wettelijke problemen, je zit ook met etische bezwaren. Er is geen enkele reden aan te wijzen om te doen wat jij wilt doen behalve for the sake of it. Dat maakt een nogal slecht etisch argument.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Fruitvliegjes

@Sjitty - thanx voor je uitleg! was duidelijk.

@Wouter_Masselink - is het ook illegaal om door te werken met spontane mutaties? want dat is toch redelijk natuurlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fruitvliegjes

Het is uberhaupt niet illegaal zolang je maar toestemming van een DEC hebt. Ook voor het onderzoeken van spontane mutaties dien je toestemming te hebben. Daar komt dan nog eens bij dat spontane mutaties niet zo snel opvallen (simpelweg doordat ze niet zo heel vaak voorkomen). Zelfs met de snelle generatietijd van fruitvliegjes gaat het nog steeds een drama worden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Fruitvliegjes

Daar komt nog bij dat kruisingen doen met fruitvliegen erg lastig is in je huiskamer. het uitkomen van de eitjes gaat nogal strikt in een cyclus met het opgaan en ondergaan van licht, dus in het lab staan ze meestal in een volledig lichtdichte ruimte met een tijdschakelingslamp. ook is temperatuur van invloed op de voortplantingssnelheid. Dat is van belang omdat de vliegjes maar 8 uur na het uitkomen maagd blijven, daarna kun je dus al geen kruisingen meer met ze doen omdat je niet meer weet wie wie bevrucht heeft. Ook zul je ze moeten selecteren en bij elkaar brengen in een afgesloten ruimte, zodat je zeker weet dat DIE met elkaar nakomelingen produceren. Dat is volgens mij niet te doen als ze niet verdoofd zijn (ik spreek uit ervaring) meestal worden ze versuft met gas om ze dan de selecteren op mutanten, en op mannetjes en vrouwtjes. Dat zal ik thuis niet doen. Wat vaak ook nog onder een microscoop wordt gedaan, met vergrootglas zou het moeten kunnen, maar ik weet niet of je spontane mutaties gaat herkennen.

Wat je van plan bent lijkt me thuis niet te doen en eerder een recept voor een fruitvliegjesplaag dan dat je werkelijk een geslaagd experiment gaat doen. sorry. Ook muteren ze volgens mij niet zo snel. ik heb jaren met ze gewerkt en volgens mij is onze wildtype stam nog gewoon onze wildtype stam, wellicht na jaren ietsje anders dan die in andere labs, maar dat zou je alleen heel misschien kunnen aantonen met geavanceerde DNA technieken, op het oog zie je in ieder geval niets.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer