1m berekening voor ph+ en ph- (help)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

1m berekening voor ph+ en ph- (help)

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en moet voor weefselkweek techniek twee oplossingen maken van beide 1 M voor de PH te kunnen verhogen of verlagen. Ik heb een app voor mijn smartphone genaamd solution calculator en heb deze gebruikt voor het maken van 1M KOH

Ik heb hiervoor pure pellets gebruikt KOH en heb dus 1.12 gr opgelost in 20 ml demi water klopt het dan dat ik nu 1M KOH heb ???

Concentration : 1M

Volume : 20 Ml

Molecular weight: 56.10 g/mol

You will need 1.122 g of the compound to make 20.0 ml 1.0 M solution

Maar nu heb ik nog een tweede vraag ik moet ook HCL (Zoutzuur) maken in de sterkte 1M ik heb alleen geen pure zoutzuur maar 10% en het is vloeibaar dus nu zit ik hoe bereken ik dit

hoeveel zoutzuur van 10% heb ik nodig om een volume van 20 ml te krijgen met een sterkte van 1M ??????

Wie kan mij helpen ?

In het software programmatje solution calculator krijg ik als ik zoutzuur invoer

Concentration : 1M

Volume: 20 Ml

Molecular weight: 36.46 g/mol

You will need 729.2 mg of the compound to make 20.0 ml 1.0 M solution

moet ik dan denken 10% is 10 gram op 100 ml nee volgends mij klopt dit dus al niet

Hopelijk kan iemand mij helpen of mijn KOH berekening klopt en hoeveel ml van 10% zoutzuur ik nodig heb om 20 ml 1M te maken ??

Alvast bedankt

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: 1m berekening voor ph+ en ph- (help)

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: 1m berekening voor ph+ en ph- (help)

You will need 1.122 g of the compound to make 20.0 ml 1.0 M solution
Dit klopt!
You will need 729.2 mg of the compound to make 20.0 ml 1.0 M solution
Hier zit je in de buurt ;) .

10% HCl wil zeggen dat er op 20ml 0,002 mol zuiver HCl aanwezig is. Vervolgens ga je dit (via de molaire massa) omrekenen naar het aantal gram HCl en bekom je 0,0729g ofwel 72,9 mg
Ik heb een app voor mijn smartphone genaamd solution calculator en heb deze gebruikt voor het maken van 1M KOH
Heel origineel trouwens ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: 1m berekening voor ph+ en ph- (help)

Hoi Kravitz,

dank je wel maar begrijp ik het nu goed moet ik letterlijk een maatbekertje op de grammen weegschaal zetten en 72,9 mg vloeibare zoutzuur van 10% afwegen en dat aanvullen met demi water tot 20 ml ???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: 1m berekening voor ph+ en ph- (help)

Dit kan je doen, maar voor het gemak zou ik dit omrekenen naar een aantal mL via de dichtheid. Vervolgens kan je dan ook veel preciezer (met een pipet) te werk gaan. Ken je die dichtheid toevallig?

Wikipedia leert me dat een 38% zoutzuuroplossing een dichtheid heeft van 1,18 g/ml, ik neem aan dat daar voor een 10% oplossing wel wat variatie op kan zitten.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: 1m berekening voor ph+ en ph- (help)

(38% oplossing) 1,18 g/cm³

Ok dus cm³ = ml ??

Ze zeggen dat 10% zoutzuur 0.98 g/cm³ is dus 0.98 g/ml

1000 mg = 1 gram Yikes hoe bereken ik dit ?? Help

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 1m berekening voor ph+ en ph- (help)

Zet de gegevens die je nodig hebt eens netjes onder elkaar. Je hebt alle gegevens die je nodig hebt om de berekening te doen namelijk al. Je wilt weten hoeveel mL 72,9 *10-3 gram is. Je begint je waarschijnlijk onzeker te voelen doordat je met rare, kleine of grote getallen moet werken. Als je consequent hetzelfde systeem toepast (en geen app gebruikt ;) ) dan is ook dit geen enkel probleem.

Welk systeem voor jou het beste werkt is helemaal aan jou en kan je het beste nagaan door een zelfde rekensom te doen met eenvoudigere getallen.

Probeer dit bijvoorbeeld eens te berekenen. Je hebt te maken met een vloeistof van 50 gram en een dichtheid van 0,5 gram/mL. Hoeveel mL is dit? (Let op consequent gebruik van dezelfde eenheden!)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer