Springen naar inhoud

Terugverdientijd, zo correct mogelijk

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2011 - 19:17

Hallo,

Ik vroeg mij af waar je allemaal mee moet rekening houden als je de terugverdientijd van een investering wilt berekenen. Stel bijvoorbeeld dat ik een investering doe van €500, en ik verdien er elk jaar €20 mee. Is het dan te kort door de bocht om te zeggen dat de terugverdientijd als volgt kan berekend worden:

LaTeX

Ik heb in het verleden al eens horen spreken over de discontovoet en dergelijke meer maar dat is allemaal zo lang geleden. Dus mijn vraag: als ik de terugverdientijd zo correct en zo realistisch mogelijk wil bereken, hoe doe ik dit dan?

Alvast bedankt

Veranderd door Cerium, 25 mei 2011 - 19:18

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5588 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2011 - 19:54

Je berekening is correct. Bij terugverdientijd wordt normaal gezien niet aan verdiscontering gedaan. Er wordt dus geen rekening mee gehouden dat geld nu meer waard is dan geld later.
Bronnetje: http://en.wikipedia..../Payback_period
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2011 - 09:46

Bedankt! Dat vereenvoudigt de zaak.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2011 - 10:26

Je berekening is correct. Bij terugverdientijd wordt normaal gezien niet aan verdiscontering gedaan. Er wordt dus geen rekening mee gehouden dat geld nu meer waard is dan geld later.
Bronnetje: http://en.wikipedia..../Payback_period

Daarom wordt meestal een andere methode toegepast, bijvoorbeeld netto contante waarde.

Vergeet niet dat 20 euro/jaar opbrengst nu meer waard is dan over 10 jaar. Als je het geld op een spaarrekening had gezet dan krijg je rente-over-rente, een effect dat snel op kan lopen. in een NCW berekening kun je dat effect mooi terug zien.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures