Terugverdientijd, zo correct mogelijk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Terugverdientijd, zo correct mogelijk

Hallo,

Ik vroeg mij af waar je allemaal mee moet rekening houden als je de terugverdientijd van een investering wilt berekenen. Stel bijvoorbeeld dat ik een investering doe van €500, en ik verdien er elk jaar €20 mee. Is het dan te kort door de bocht om te zeggen dat de terugverdientijd als volgt kan berekend worden:
\(t_{payback}=\frac{500 euro}{20\frac{euro}{jaar}}=25 jaar\)
Ik heb in het verleden al eens horen spreken over de discontovoet en dergelijke meer maar dat is allemaal zo lang geleden. Dus mijn vraag: als ik de terugverdientijd zo correct en zo realistisch mogelijk wil bereken, hoe doe ik dit dan?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Terugverdientijd, zo correct mogelijk

Je berekening is correct. Bij terugverdientijd wordt normaal gezien niet aan verdiscontering gedaan. Er wordt dus geen rekening mee gehouden dat geld nu meer waard is dan geld later.

Bronnetje: http://en.wikipedia.org/wiki/Payback_period
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Terugverdientijd, zo correct mogelijk

Bedankt! Dat vereenvoudigt de zaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Terugverdientijd, zo correct mogelijk

317070 schreef:Je berekening is correct. Bij terugverdientijd wordt normaal gezien niet aan verdiscontering gedaan. Er wordt dus geen rekening mee gehouden dat geld nu meer waard is dan geld later.

Bronnetje: http://en.wikipedia.org/wiki/Payback_period
Daarom wordt meestal een andere methode toegepast, bijvoorbeeld netto contante waarde.

Vergeet niet dat 20 euro/jaar opbrengst nu meer waard is dan over 10 jaar. Als je het geld op een spaarrekening had gezet dan krijg je rente-over-rente, een effect dat snel op kan lopen. in een NCW berekening kun je dat effect mooi terug zien.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer