Luchthoeveelheid door een vernauwing

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Luchthoeveelheid door een vernauwing

Ik ben bezig met het onderzoeken van de hoeveelheid lucht die door een blaaspistool heen gaat.

De luchtslang is onder aan het pistool gekoppeld, hierna word hij vernouwd naar bijv. 2 mm.

Is het mogelijk te berekenen aan de druk op de leiding en de dikte van de leiding, de hoeveelheid lucht te berekenen die er aan het mondstuk van een blaaspistool uit komt?

Alvast bedankt!

Groetjes stijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchthoeveelheid door een vernauwing

Lees eerst dit topic

Dat gaat weliswaar over stoom maar dat maakt voor het principe niet uit, die formules gelden voor alle gassen.

Voor lucht geldt dat k = 1,4 en M = 29 kg/kmol
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Luchthoeveelheid door een vernauwing

als ik het goed heb moet ik de eerste non choked formule toepassen omdat ik niks met temperatuur van doen heb.

Ik heb de volgende gegevens dus nodig?:

C = cv = 0,7

A = oppervlakte vena constracta

P1 = 8bar (druk in de leiding)

P2 = √8/1 = 2,83 ?

K = 1,4

hieruit kom dan Kg/s en aan de hand van de massa van lucht kan ik het aantal liters/s uitrekenen toch?

Stijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchthoeveelheid door een vernauwing

als ik het goed heb moet ik de eerste non choked formule toepassen omdat ik niks met temperatuur van doen heb.
Nee, je hebt altijd met een temperatuur van doen, ook al is het kamertemperatuur (293 K).

Als p1 = 8 bar en p2 = 1 bar (atmosfeer) dan heb je choked flow. Kijk nog eens naar mijn toegevoegd plaatje in dat andere topic.
A = oppervlakte vena constracta
Nee, A = oppervlak van uitstroomopening (orifice hole).
C = cv = 0,7
C heeft niets van doen met cv. Wat de C van de uitstroomopening van jouw blaaspistool is blijft een gok, waarschijnlijk wat groter dan 0,7 omdat ik vermoed dat bij een blaaspistool de uitstroming vloeiender zal zijn dan bij een plaat met een gat erin.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Luchthoeveelheid door een vernauwing

Nee, je hebt altijd met een temperatuur van doen, ook al is het kamertemperatuur (293 K).
De temperatuur van de uitgaande lucht is 7,5 graden (dit heb ik gemeten)
Als p1 = 8 bar en p2 = 1 bar (atmosfeer) dan heb je choked flow. Kijk nog eens naar mijn toegevoegd plaatje in dat andere topic.
Ok dit snap ik nu, de bovenste choked formule moet ik gebruiken als ik de tekst geloven moet..
Nee, A = oppervlak van uitstroomopening (orifice hole).
Dit klopt precies was je zegt, het mondstuk heeft een gat van 4mm dus het oppervlak = 0,0000126 m2
C heeft niets van doen met cv. Wat de C van de uitstroomopening van jouw blaaspistool is blijft een gok, waarschijnlijk wat groter dan 0,7 omdat ik vermoed dat bij een blaaspistool de uitstroming vloeiender zal zijn dan bij een plaat met een gat erin.
Ik denk dat ik dit snap, dit is een getal dat aangeeft hoe "hard" de lucht stroming is die eruit geblazen word?

Ik heb de volgende formule opgesteld maar er klopt niks van volgensmij..

Gegeven

C = 0,8 genomen (zou niet weten hoeveel anders?)

A = 0,0000126 m2

P1 = 8bar

P2 = 1bar

K = 1,4

M = 29

Formule

m = C * A √K * PIE1 * P1 * (2/K+1) ^ (K+1) / (K-1)

0,8 * 0,0000126 * √1,4 * 3,14 * 8 * (2/1,4+1) ^ (1,4+1) / (1,4-1) = 0,0000759 kg/s

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchthoeveelheid door een vernauwing

Eerst had je het over 2 mm en nu is de diameter ineens 4 mm ?

Wat jij schrijft als PIE1 is niet pi (3,14) maar ρ1 oftewel de dichtheid aan de inlaat.

Je kunt echter best de tweede formule voor choked flow gebruiken, die met M , R , Z en T1 erin, dan hoef je ρ1 niet apart uit te rekenen.

Neem dan Z = 1 en T1 is temperatuur aan de inlaat (niet uitlaat).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Luchthoeveelheid door een vernauwing

Eerst had je het over 2 mm en nu is de diameter ineens 4 mm ?
Dit was een aanname, na het gemeten te hebben bleek het 4mm te zijn.
Fred F. schreef:Je kunt echter best de tweede formule voor choked flow gebruiken, die met M , R , Z en T1 erin, dan hoef je ρ1 niet apart uit te rekenen.

Neem dan Z = 1 en T1 is temperatuur aan de inlaat (niet uitlaat).
de volgende waardes heb ik nu gebruikt:

C= 0,8

A= 0,0000126 m2

P1= 8bar (800k Pa)

P2= 1bar (100k Pa)

M= 29 Kg/kmol

Z= 1

R= 8314 J/(kmol*k)

T1 = 7,5C (281K)

K= 1,4

Ik kom nu echter met de 2e formule op 8,064√-0,028

De wortel in een min getal kan niet berekend worden.

wat doe ik verkeerd?

Super bedankt voor je hulp tot nu toe en die er hopelijk nog komen gaat!

Stijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchthoeveelheid door een vernauwing

Tweede formule voor choked flow:

m = C*A*P1* ;) {(k*M/(Z*R*T1))*(2/(k+1))^(k+1)/(k-1)}

m = 0,8*0,0000126*800000 :P {(1,4*29/(1,0*8314*283))*(2/(1,4+1))^(1,4+1)/(1,4-1)}

m = 8,064 :P {0,00001726 * 0,3349} = 0,0194 kg/s = ~ 1 liter/minuut bij atmosferische druk.

Dit is ervan uitgaande dat de kleinste restrictie binnenin het blaaspistool die 4 mm is. Als binnenin het blaaspistool de doorstroomopening kleiner is zal m ook kleiner zijn.

Omdat het debiet zo klein is kun je het gewoon meten door het plaaspistool te gebruiken om een (lege platgedrukte) plastic zak op te vullen, te meten hoe lang dat duurt, en te bepalen wat het volume van de opgeblazen zak is uit z'n lengte en diameter.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer