Springen naar inhoud

Effect van hitte op oppervlakte ruwheid van dunne goud laagjes op glas

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2011 - 18:20

Weet iemand of hitte behandelen van een dun (10 nm tot 100 nm) goudlaagje de oppervlakte ruwheid ten goede komt of niet.

Ofwel, kan de hittebehandeling van een gouden film op glas de oppervlakte ruwheid verminderen?

Ik heb op internet gezocht onder annealing effects on surface roughness of gold thin films, maar de artikelen zijn moeilijk te verkrijgen, ook omdat ze al oud zijn.

Iemand een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2011 - 21:06

Door de juiste anneal te geven kun je wel zorgen dat er een grotere 111 oppervlakken te vinden zijn, handig voor bijvoorbeeld STM. Welk effect dat heeft op de roughness weet ik niet. Maar roughness is dan ook niet een echt goed gedefinieerd begrip. Physical attraction kan misschien iets meer over de anneal vertellen.

Een paar daagjes annealen proberen met een AFM bij de hand zou uitsluitsel moeten bieden...

Misschien een nuttige link
http://www.springerl...cq1jq3dfy0wmuw/
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2011 - 00:13

Een paar daagjes annealen en gebruik van AFM kost tijd en geld. Tja, het is een beetje frustrerend als alle goede artikelen achter een inlogscherm zitten. Ik heb toegang tot veel bronnen waar ik werk, maar niet alles.
Ik wil gewoon een artikel zien dat zegt dat als je goud annealed tot een aantal verschillende temperaturen, wat er dan gebeurt met de morfologie van het gouden laagje.

Het idee is inderdaad dat de anneal de granen van het goed vergroot, en je dus grotere {111} vlakken krijgt.
Sommige gebruiken het annealen met een waterstof vlam.

Ik zal die link eens opzoeken op het werk. Van het lezen van het abstract, wij zouden hier niet goud kunnen neer laten slaan met 460 graden. De e-beam evaporator die ik wil gebruiken gaat maar tot 200C, het zal dus een apparte anneal moeten zijn in een of andere furnace die ik nog moet vinden.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3120 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2011 - 09:27

Ik heb een paar jaar geleden me ook suf gezocht naar goede artikelen die hier iets meer over vertelden, maar geen duidelijk artikel gevonden helaas. Ik heb toen wel dunne goudlagen op borosilicaat glas verwarmd met een waterstofvlam en had toen vrij grote terrassen (~20-100 nm) en grains (~1-10 um). Uiteindelijk ben ik toch met een single crystal gaan werken. Dit is een eenmalige investering (500-1500 euro), maar is wel van betere kwaliteit qua terrasgrootte (en per definitie qua grain grootte) en bovendien heel gemakkelijk in situ (UHV) schoon te maken door te bombarderen met argon ionen en te verhitten naar slechts 500 graden.

Dit artikel maakt nog melding over de effecten van annealing op kwaliteit van je goudlaag:

Annealing of the films at 250°C always has the effect of grain enlargement, and, in the case of gold on glass or mica, enhancement of the {111} texture.

Ze doen dit echter met een verwijzing naar dit artikel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures