Uitzetting van metalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Uitzetting van metalen

Hey iedereen,

Ik heb een vraag in verband met de uitzetting van metalen. Het betreft een holle as met enkele uitsparingen in, waarvan ik de uitzetting wil berekenen in de breedte van de as. Niet in het verlengde van de as.

Kan ik dit gewoon met de formule van de lineaire uitzetting of moet ik die de formule van de ruimtelijke uitzetting gebruiken?

Met vriendelijke groeten,

Nicolas

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Uitzetting van metalen

Het zal cirkelvormig uitzetten, niet enkel in de lengte, dus de ruimtelijke denk ik dan.

Berichten: 23

Re: Uitzetting van metalen

Zolang de as niet ingeklemt zit mag je gewoon de lineaire uitzettingscoefficient gebruiken (in elke richting).

Berichten: 5

Re: Uitzetting van metalen

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

De as zit niet ingeklemd, maar is wel hol. Neem je dan de dikte van de as?

Intussen heb ik de ruimtelijke uitzetting reeds uitgerekend. Daarna heb ik het percentage van de ruimtelijke uitzetting berekend ten opzichte van het oorspronkelijke volume. Mag ik er nu van uitgaan dat de dikte van de holle as aan het berekende percentage uitzet?

Met vriendelijke groeten,

Nicolas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitzetting van metalen

Dat de as hol is maakt niet uit. Elke lineaire afmeting zal volgens dezelfde uitzettingscoëfficiënt veranderen.

B.v., de diameter van de holle ruimte zal groter worden bij toenemende temperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Uitzetting van metalen

De as zit niet ingeklemd, maar is wel hol. Neem je dan de dikte van de as?
Als de as in geen enkele riching ingeklemd zit (niet in de lengte EN niet in de breedte), mag je de lineaire uitzettingscoefficient gebruiken in alle richtingen. Vanaf de as in 1 richting is ingeklemd, mag je dat bij geen enkele richting meer doen.
Intussen heb ik de ruimtelijke uitzetting reeds uitgerekend. Daarna heb ik het percentage van de ruimtelijke uitzetting berekend ten opzichte van het oorspronkelijke volume. Mag ik er nu van uitgaan dat de dikte van de holle as aan het berekende percentage uitzet?
Dat snap ik niet goed. Normaal gezien heb je enkel een lengteuitzettingscoefficient ;) en dan is
\(L_\mathit{eind} = \alpha \, L_\mathit{begin}\)
Je neemt dus de binnenste straal r1 en de buitenste straal r2, dan is je eindresultaat:
\(r_\mathit{1,eind} = \alpha \, r_\mathit{1,begin}\)
\(r_\mathit{2,eind} = \alpha \, r_\mathit{2,begin}\)
De holte in je cilinder zet dus ook uit alsof hij zelf de cilinder zou zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Uitzetting van metalen

317070 schreef:Als de as in geen enkele riching ingeklemd zit (niet in de lengte EN niet in de breedte), mag je de lineaire uitzettingscoefficient gebruiken in alle richtingen. Vanaf de as in 1 richting is ingeklemd, mag je dat bij geen enkele richting meer doen.

Dat snap ik niet goed. Normaal gezien heb je enkel een lengteuitzettingscoefficient ;) en dan is
\(L_\mathit{eind} = \alpha \, L_\mathit{begin}\)
Je neemt dus de binnenste straal r1 en de buitenste straal r2, dan is je eindresultaat:
\(r_\mathit{1,eind} = \alpha \, r_\mathit{1,begin}\)
\(r_\mathit{2,eind} = \alpha \, r_\mathit{2,begin}\)
De holte in je cilinder zet dus ook uit alsof hij zelf de cilinder zou zijn.
In het tabellenboek voor metaaltechniek heb ik een formule gevonden voor ruimtelijke uitzetting. Voor vaste stoffen is deze:

Volumetoename = 3
\(\alpha\)
x Oorspronkelijk volume x Temperatuursverandering

Na het uitwerken van deze formule ben ik de verhouding in percent gaan berekenen ten opzichte van het oorspronkelijk volume. Ik wilde weten of ik het berekende percentage mag gebruikten om na te gaan in welke mate de as in de lengte of de breedte is uitgezet?

In elk geval ga ik het op jouw manier doen :P

Met vriendelijke groeten,

Nicolas

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Uitzetting van metalen

Na het uitwerken van deze formule ben ik de verhouding in percent gaan berekenen ten opzichte van het oorspronkelijk volume. Ik wilde weten of ik het berekende percentage mag gebruikten om na te gaan in welke mate de as in de lengte of de breedte is uitgezet?
Als ik je goed begrijp, heb je de volumeverandering in procent berekend? De lengteverandering in % is daar de kubiekswortel van.

Dus als je volume toeneemt met 10% =>
\(L_\mathit{eind} = L_\mathit{begin} \, \alpha = L_\mathit{begin} \, \sqrt[3]{1,1}\)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Uitzetting van metalen

Als ik je goed begrijp, heb je de volumeverandering in procent berekend?
Inderdaad!

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groeten,

Nicolas

Reageer