Springen naar inhoud

Niet significant: interpretatie? help!

• Log in om te kunnen reageren

Patn

Patn

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2011 - 19:32

Ik moet binnen enkele dagen mijn thesis indienen en zit met een heus interpretatieprobleem.

Ik onderzocht de relatie tussen x en y, en 5 potent´eel modererende controlevariabelen die op deze relatie konden inwerken

ik heb kunnen bewijzen dat er een relatie is tussen x en y

maar al deze controlevariabelen zijn niet significant en de interactie tussen x, y en de controlevariabele is ook telkens niet significant

dus kan ik niets afleiden hieruit? want geen enkele modererende variabele is significant.

dus:
1 kan/mag ik hier iets uit afleiden? zoja wat??
2 hoe verantwoord ik dat deze allemaal niet significant zijn??

wat in godsnaam schrijf ik hierover in mijn masterproef

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2011 - 19:45

1 kan/mag ik hier iets uit afleiden? zoja wat??
2 hoe verantwoord ik dat deze allemaal niet significant zijn??

Je kunt schrijven dat alles niet significant is, daaruit kun je niks niemandal afleiden. Zulke resultaten worden dikwijls dan ook niet gepubliceerd. Je kunt die niet significantie gemakkelijk verklaren doordat je steekproef te klein is. Hoe groter de steekproef, hoe sneller die significant is.

wat in godsnaam schrijf ik hierover in mijn masterproef

Mja, niets. Je kunt hier helemaal niets uit afleiden. Zeg wat je gedaan hebt en wat je uitkomt, maar een leuke conclusie heb je dus niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Patn

Patn

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2011 - 19:54

Je kunt schrijven dat alles niet significant is, daaruit kun je niks niemandal afleiden. Zulke resultaten worden dikwijls dan ook niet gepubliceerd. Je kunt die niet significantie gemakkelijk verklaren doordat je steekproef te klein is. Hoe groter de steekproef, hoe sneller die significant is.

Mja, niets. Je kunt hier helemaal niets uit afleiden. Zeg wat je gedaan hebt en wat je uitkomt, maar een leuke conclusie heb je dus niet.

wel idd, ik had slechts 91 respondenten
dat is dan het enige wat ik eruit kan afleiden dat ik een te kleine steekproef had?

heeft dat dan iets temaken met het feit dat in sommige gevallen mijn steekproef de populatie niet goed weergeeft?
bijv ik heb 53% twintigers, en gaat over de werkende mens in het algemeen, kan het er dan mee temaken hebben dat ik daar een oververtegenwoordiging heb dat het niet sig is? of op wat kan dat invloed hebben?
een andere controlevariabele is bijv functie, opgedeeld in arbeiders en bedienden, en 75% respondenten zijn bedienden

wat betekent dit dan?

bedankt voor het antwoord!!!!!

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2011 - 21:47

wel idd, ik had slechts 91 respondenten
dat is dan het enige wat ik eruit kan afleiden dat ik een te kleine steekproef had?

Klopt. Voor sommige dingen is het verband zo klein (lees: soms onbestaande) dat je een gigantische steekproef nodig hebt om dat aan te tonen. Heb je die steekproef niet, dan is het niet aan te tonen.

heeft dat dan iets temaken met het feit dat in sommige gevallen mijn steekproef de populatie niet goed weergeeft?
bijv ik heb 53% twintigers, en gaat over de werkende mens in het algemeen, kan het er dan mee temaken hebben dat ik daar een oververtegenwoordiging heb dat het niet sig is? of op wat kan dat invloed hebben?
een andere controlevariabele is bijv functie, opgedeeld in arbeiders en bedienden, en 75% respondenten zijn bedienden

wat betekent dit dan?

Dat betekent dat, als je al een significant resultaat uitgekomen was, dat het nog onbetrouwbaar was, omdat je geen representatieve steekproef genomen hebt.

Dus enerzijds heb je een te kleine steekproef genomen, maar stel dat die toch nog groot genoeg was, dan kon je de resultaten toch nog niet gebruiken omdat je steekproef niet representatief was. Een goede steekproef is EN groot (=significant) EN representatief.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures