Springen naar inhoud

Elektromotor bouwen met een hoog rendement

• Log in om te kunnen reageren

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2011 - 20:24

hoi,

Ik moet voor mijn eindproject een elektromotor maken met een hoog rendement alleen weet ik niet goed hoe ik de koperverliezen en de ijzerverliezen zo laag mogelijk kan maken.
Ik dacht een borstelloze motor te bouwen op 230v of 24v wisselspanning.
Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen?

Mvg GGO

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

venra

venra

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2011 - 20:59

hoog rendement

* Hoge spanning (uiteraard de nodige zekeringen voorzien bij een zelfgebouwde motor)
* Dikke doorsnedes (of eerder optimale afweging doorsnede/amperewindingen)
* Lichte rotor
* Goede lagering, uitlijning
* ...

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2011 - 21:30

* Hoge spanning (uiteraard de nodige zekeringen voorzien bij een zelfgebouwde motor)
* Dikke doorsnedes (of eerder optimale afweging doorsnede/amperewindingen)
* Lichte rotor
* Goede lagering, uitlijning
* ...

1) Als de spanning vergroot vergroot toch ook de stroom? (wet van ohm) of ben ik fout?

2) Hoe bereken je eigenlijk de ideale doorsnede van de koper draden in de stator?

De motor dient vooral om op eenzelfde toerental te draaien maar moet ook wel krachtig zijn.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 mei 2011 - 22:02

1) Als de spanning vergroot vergroot toch ook de stroom? (wet van ohm) of ben ik fout?

Een motor gedraagt zich niet als een gewone weerstand. De stroom is niet in de eerste plaats afhankelijk van de draadweerstand, maar vooral van zijn eigen terugwerking. Een draaiende motor wekt een z.g. tegen-EMK op, die tegengesteld gericht is aan de uitwendig opgelegde spanning. Het verschil tussen de uitwendige spanning en de tegen-EMK bepaalt samen met de wikkelingweerstand hoe groot de stroom wordt.

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2011 - 22:24

Een motor gedraagt zich niet als een gewone weerstand. De stroom is niet in de eerste plaats afhankelijk van de draadweerstand, maar vooral van zijn eigen terugwerking. Een draaiende motor wekt een z.g. tegen-EMK op, die tegengesteld gericht is aan de uitwendig opgelegde spanning. Het verschil tussen de uitwendige spanning en de tegen-EMK bepaalt samen met de wikkelingweerstand hoe groot de stroom wordt.

Dus als je de kracht van de permanente magneten vergroot op de rotor dan verkleint de stroom?

En hoe bereken je de draaddikte die je moet gebruiken in de stator?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2011 - 23:10

Dus als je de kracht van de permanente magneten vergroot op de rotor dan verkleint de stroom?

Nee, omgekeerd. Hoe groter het krachtmoment is dat de rotor nodig heeft, hoe groter de stroom.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2011 - 23:40

Nee, omgekeerd. Hoe groter het krachtmoment is dat de rotor nodig heeft, hoe groter de stroom.

Ik denk dat jij iets anders bedoeld. jij hebt het over het moment van een rotor terwijl ik het over de sterke van het permanent magnetisch veld op de rotor heb waardoor de motor minder of meer stroom verbruikt.
dus als je het magnetisch veld van de rotor vergroot/verkleint verbruik je dan minder/meer stroom?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 mei 2011 - 09:48

Als je het permanent magnetisch statorveld versterkt, dan zal de tegen-EMK groter worden. Het resultaat is dan dat de tegen-EMK bij een lager toerental als (bijna) gelijk is aan de voedende spanning. Oftewel, de motor zal op een lager toerental draaien.

De nullaststroom zal daardoor niet wezenlijk kleiner of groter worden, maar de motor zal wel bij dezelfde stroom een groter koppel ontwikkelen.

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2011 - 12:38

Als je het permanent magnetisch statorveld versterkt, dan zal de tegen-EMK groter worden. Het resultaat is dan dat de tegen-EMK bij een lager toerental als (bijna) gelijk is aan de voedende spanning. Oftewel, de motor zal op een lager toerental draaien.

De nullaststroom zal daardoor niet wezenlijk kleiner of groter worden, maar de motor zal wel bij dezelfde stroom een groter koppel ontwikkelen.

Dus sterkere magneten = groter koppel bij dezelfde stroom?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 mei 2011 - 20:45

Ja.
Maar dus ook lager toerental bij dezelfde spanning.

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2011 - 21:22

Ok,
Dus het beste is een sterke magneet in de rotor.
Maar hoe bereken je de draaddikte in de stator? En het aantal wikkelingen?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 mei 2011 - 22:37

De draaddikte bepaal je aan de hand van de maximale stroom die er door gaat lopen. En dat hangt ook samen met de soort isolatie. Er bestaan verschillende isolaties met verschillende temperatuurbestendigheid.

Het aantal windingen (niet wikkelingen, dat is wat anders) hangt samen met de spanning. De tegen-EMK is evenredig met de sterkte van de magneet, met het toerental en met het aantal windingen.

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2011 - 18:54

Bedankt voor de info,

Ik ben nu nog opzoek naar technische tekenings van borstelloze motors. Weet iemand waar ik die kan vinden?

Mvg GGO

GGO

GGO

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2011 - 18:53

Denken jullie dat het mogelijk is een motor te bouwen zonder tegengestelde EMK?

Wiebo

Wiebo

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2011 - 18:47

Denken jullie dat het mogelijk is een motor te bouwen zonder tegengestelde EMK?

Euh, nee, dat kan niet. Koppel=Stroom, Spanning=Rotatie, Dus Hoeksnelheid*Koppel = Vermogen = Stroom*Spanning.

Ik heb deze piste ook al eens bewandeld en ben tot een andere zeer interessante ontdekking gekomen ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures