Evenwicht links/rechts

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Evenwicht links/rechts

Stel je hebt de evenwichtsreactie:

C5H7COOH + H2O <> C5H7COO- + H3O+

Bij pH = 3,5 is [H3O+] groter dan bij pH = 4,0. Uit
\((x^2)\)
/(C5H7COOH-x) = Kz volgt dan, dat bij pH = 3,5 C5H7COOH groter is dan bij pH = 4,0 omdat x groter is.

Wat ik niet snap is het volgende. Er staat in een antwoordmodel: Daardoor zal bij pH = 3,5 de reactie naar links belangrijker zijn, dus zal het evenwicht meer naar links liggen => meer ongesplitst sorbinezuur (C5H7COOH).

Opeens realiseer ik mij dat ik niet helemaal snap wat er wordt bedoeld met reactie ligt "meer naar links". Wordt met meer naar links bedoeld dat de concentraties links groter zijn?

Wat ik ook contraintuitief vind is dat bij een hogere [H3O+], C5H7COOH hoger is. Je zou toch zeggen, hoe minder ionen er zijn, hoe meer C5H7COOH er is.

Bij voorbaat dank.

Berichten: 1

Re: Evenwicht links/rechts

Het evenwicht in een evenwichtsreactie ligt daar waar voor beide kanten de stoffen evenveel worden aangemaakt als verbruikt.

Dit kan versneld worden door de temperatuur op te hogen, druk te verhogen/verlagen, etc.

Als je hier extra H2O toevoegt aan deze reactie zal er meer C5H7COO- + H3O+ aangemaakt worden dan C5H7COOH + H2O omdat er minder van is. Dan ligt het evenwicht dus even naar links, dat geef je in een evenwichtsvergelijking aan met een dikkere pijl naar die kant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Evenwicht links/rechts

Opeens realiseer ik mij dat ik niet helemaal snap wat er wordt bedoeld met reactie ligt "meer naar links". Wordt met meer naar links bedoeld dat de concentraties links groter zijn?
Bedoeld wordt dat de verhouding [C5H7COO-]/[C5H7COOH] bij pH = 3,5 kleiner zal zijn dan bij pH = 4,0

Er is bij lagere pH een kleiner deel van de oorspronkelijk opgeloste C5H7COOH gesplitst, maar om een lagere pH te krijgen moet je natuurlijk wel meer C5H7COOH in water oplossen.

Anders gezegd: als je twee keer zoveel C5H7COOH in water oplost zullen de [H+] en [C5H7COO-] niet verdubbelen maar beiden slecht met een factor [wortel]2 toenemen waardoor de verhouding [C5H7COO-]/[C5H7COOH] afneemt naarmate je meer sorbinezuur oplost.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Evenwicht links/rechts

Er is bij lagere pH een kleiner deel van de oorspronkelijk opgeloste C5H7COOH gesplitst, maar om een lagere pH te krijgen moet je natuurlijk wel meer C5H7COOH in water oplossen.


Dat verklaart het natuurlijk. Bedankt.

Reageer