Springen naar inhoud

[Filosofie]: De onbewogen beweger

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 13:38

Een aantal maanden geleden kwam ik in aanraking met de term "onbewogen beweger''. Ik gaf niet veel aandacht aan deze term, omdat ik andere zaken aan mijn hoofd had, maar toch zou ik hierover meer willen weten.

- Vanwaar de term met een diepgaande gedachten?
- Wat houdt de ''onbewogen beweger'' eigenlijk in?
- In hoeverre kan de ''onbewogen beweger'' invloed hebben op ons denken en handelen?
- Zou de ''onbewogen beweger'' ons verder kunnen brengen dan waar we nu zijn?
- Zijn er denkers geweest of zijn er denkers die zich bezig houden met dit soort denken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 15:31

Een aantal maanden geleden kwam ik in aanraking met de term "onbewogen beweger''. Ik gaf niet veel aandacht aan deze term, omdat ik andere zaken aan mijn hoofd had, maar toch zou ik hierover meer willen weten.

- In hoeverre kan de ''onbewogen beweger'' invloed hebben op ons denken en handelen?
- Zijn er denkers geweest of zijn er denkers die zich bezig houden met dit soort denken?

Onbewogen beweger heb ik laatst tijdens een college over filosofie behandeld. Het komt af van iig Aristoteles.

Hoe je het moet zien: het hoogste zijnde = het laatste doel = onbewogen beweger = zuivere act = denken van het denken

Het behoort tot de metafysica, wat zelf weer handelt over zijnde en het hoogste zijnde. Verder weet ik er zelf ook niet meer van, zal nog eens bladeren in de aangereikte literatuur... iig wel een interessante theorie van Aristoteles..!

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 28 september 2005 - 23:03

Ik dacht dat de 'onbewogen beweger' (in het Engels geloof ik aangeduid als 'prime mover') in filosofisch verband 'de ultieme oorzaak' zou aanduiden. Omdat we in termen van causaliteit denken (alles dat gebeurt heeft een oorzaak), is alles dat we zien een gevolg van het een of ander. Hiermee kom je vroeg of laat in de problemen, omdat als je die oorzaak-gevolg ketens terug in de tijd volgt er blijkbaar nooit iets gebeurt zonder dat er een oorzaak aan vooraf gaat, en er dus geen begin aan de tijd kan zijn. De 'prime mover' wordt dan ook aangehaald als de enige oorzaak die niet tegelijk een gevolg is, m.a.w. een beweger die niet zelf eerst bewogen is - het tikje dat het universum heeft geschapen of in beweging gezet.

Ik kan ernaast zitten hoor, misschien berust mijn interpretatie van die term op een vertaalfout. :shock:

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 13:42

Ik dacht dat de 'onbewogen beweger' (in het Engels geloof ik aangeduid als 'prime mover') in filosofisch verband 'de ultieme oorzaak' zou aanduiden. Omdat we in termen van causaliteit denken (alles dat gebeurt heeft een oorzaak), is alles dat we zien een gevolg van het een of ander. Hiermee kom je vroeg of laat in de problemen, omdat als je die oorzaak-gevolg ketens terug in de tijd volgt er blijkbaar nooit iets gebeurt zonder dat er een oorzaak aan vooraf gaat, en er dus geen begin aan de tijd kan zijn. De 'prime mover' wordt dan ook aangehaald als de enige oorzaak die niet tegelijk een gevolg is, m.a.w. een beweger die niet zelf eerst bewogen is - het tikje dat het universum heeft geschapen of in beweging gezet.

Ik kan ernaast zitten hoor, misschien berust mijn interpretatie van die term op een vertaalfout. :shock:

Als ik jouw verhaal zo lees, komt het toch aardig overeen met mijn meer theoretische en daardoor ook kortere uitleg! Dus er zit wel degelijk een goede omschrijving in van het begrip "onbewogen beweger"! Benieuwd of de TS hier mee verder kan, vooral benieuwd of onze omschrijvingen wat duidelijk maken voor de TS.. :?:

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 29 september 2005 - 13:51

PNCO, er zat in dat geval een fout in je uitleg. 'Het laatste doel' is niet de correcte vertaling van 'the final cause' (een veel aangehaalde term in verband met 'prime mover') in dit verband. 'the final cause' kan beter worden omschreven als 'de uiteindelijke oorzaak', of 'de definitieve oorzaak'. Als je spreekt over een 'doel' ga je alweer een hele ander kant op. :shock:

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2005 - 11:09

Onbewogen beweger heb ik laatst tijdens een college over filosofie behandeld. Het komt af van iig Aristoteles.

Hoe je het moet zien: het hoogste zijnde = het laatste doel = onbewogen beweger = zuivere act = denken van het denken

Het behoort tot de metafysica, wat zelf weer handelt over zijnde en het hoogste zijnde. Verder weet ik er zelf ook niet meer van, zal nog eens bladeren in de aangereikte literatuur... iig wel een interessante theorie van Aristoteles..!

Ik zou hierover meer willen weten, ik lees het wel als meer info heb.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2005 - 14:02

PNCO, er zat in dat geval een fout in je uitleg. 'Het laatste doel' is niet de correcte vertaling van 'the final cause' (een veel aangehaalde term in verband met 'prime mover') in dit verband. 'the final cause' kan beter worden omschreven als 'de uiteindelijke oorzaak', of 'de definitieve oorzaak'. Als je spreekt over een 'doel' ga je alweer een hele ander kant op. :shock:

heb het van collegesheets gekopieŽrd.. :?:

Maar idd doel is verkeerd. Of je moet het doel als "doel van alles" zien.. dan klopt het weer 8)

Threshold

Threshold

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 10:54

De onbewogen beweger van de kosmos is God, de overlevering van de oude voorvaderen. God is de werkeljike oorzaak, volgens Aristoteles

lordofthefields

lordofthefields

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 15:25

Zou je het ook kunnen bekijken als iemand die ergens aanzet toe zet, zonder er zelf achter te staan?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures