Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Beste,

Ik zit met het volgende probleem:

F + H = 0,2828

G.I = 1

F.I + G.H = 0.2828

I+F.H+G = 2.04

Als het een stelsel was in w x y z had ik het makkelijk kunnen oplossen. Echter vraag ik me af hoe ik dit nu moet aanpakken? Klakkeloos substitutie toepassen lijkt me een lange oplossing? verder kun je het stelsel niet hernoemen naar w x y z omdat je dan onbekenden (w x y z) hebt staan in de getallenmatrix.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Het zijn andere namen, maar het principe blijft toch hetzelfde? Alleen heb je nu F G H I als onbekenden... Als opstapje:

Bekijk eens vgl 1 en 3. Trek deze van mekaar af. Dan krijg je: F - F.I + H - H.I = 0. Dit kun je ook schrijven als: F(1 - I) + H(1-I) = 0. Of nog als (1 - I).(F+H) = 0. Nu weet je ook nog iets van F + H...

PS: mijn "idee" van vgl 1 en 3 kwam er omdat ik zag dat dan het rechterlid 0 werd. dat is altijd prettig om mee te werken ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Toch wel substitutie dan... Je hebt wel een lettertje fout getypt.. G ipv I, dan werkt het met vgl 1 en 3 al niet meer om I te vinden. Ik moet toegeven, het is wel makkelijker een uitkomst te vinden door de opgave te vereenvoudigen ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Al kunnen oplossen?

Je kan de hint van Drieske op de volgende manier gebruiken: F - F.I + H - H.G = 0

Vermenigvuldig met I en gebruik verg (2) G.I=1.

Opm: de var I is zeer onhandig ivm het getal 1

Vraag: waar komt het probleem vandaan? Natuurkunde? Economie? Wat betekenen de letters (var)? Welk interval heeft ieder van de var?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Wat je ook kunt doen voor zulke stelsels (zonder machten van x) is gebruik maken van een grafisch rekentoestel

Je geeft de coëfficienten van de onbekenden en de uitkomsten in , in een matrix. En laat het rekenmachine dit uitwerken met de gauss-jordan methode. De functie die je je rekenmachine moet laten uitvoeren, noemt iets in de aard van rref.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Nick1 schreef:Wat je ook kunt doen voor zulke stelsels (zonder machten van x) is gebruik maken van een grafisch rekentoestel

Je geeft de coëfficienten van de onbekenden en de uitkomsten in , in een matrix. En laat het rekenmachine dit uitwerken met de gauss-jordan methode. De functie die je je rekenmachine moet laten uitvoeren, noemt iets in de aard van rref.


Dat kan voor lineaire stelsels, en dit is geen lineair stelsel. Dat kan dus niet hier.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Hoe los je dit dan op?

Alles in functie van bijvoorbeeld I schrijven en hopen dat dit een kwadratische vergelijking geeft die je kan oplossen met de vierkantsvergelijking ? 16 Juni heb ik examen waarbij dit mogelijk in een vraag kan zitten :s

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Ik had idd mis gekeken eerst. Maar de correctie van Safe zou je moeten helpen:

F - F.I + H - H.G = 0

Met I vermenigvuldigen en G.I = 1 gebruiken, geeft:

F.I - F.I² + H.I - H = 0

Of nog:

F.I(1-I) + H (1-I) = 0

Of nog:

(1-I)(F.I + H) = 0

Kun je nu verder?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Je neemt weer een binnenbocht ;) 1-I is niet hetzelfde als I - 1... je zou wel een minteken kunnen buiten brengen en dan krijg je (1-I)(FI-H) = 0 ... allebei delen door (1-I) geeft FI - H = 0 ... Maar dan sta ik nog niet echt verder.. Dan kan ik de laatste vgl nemen, maar dan ga ik zoweiso iets kwadratisch uitkomen lijkt me.

opgeteld bij de eerste kom ik tot

F(1+I) = 0.2828

Voel me zo dom eh.. 4 vgl 4 onbekenden heeft gegarandeerd een oplossing... Man man (ik heb zelfs de oplossing, maar ik geraak er gewoon zelf niet aan..)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Blèh ;) . Das da getyp hè. Het wordt idd zoals jij zei:

(1-I)(FI-H) = 0.

Maar dan bega je een fout! Je mag niet delen! Immers kan 1-I 0 zijn. Dus heb je nu 2 mogelijkheden:

1-I = 0 OF FI-H = 0.

De eerste kun je nu uitwerken. Je vindt meteen G. Zie je bij de andere geen optie nu?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Eerste piste heb ik al uitgewerkt.. met FH = 0.04 en F + H = 0.2828 => F²-0.2828F + 0.04 = 0 => discriminant negatief.. 2de piste moet ik nog proberen.. (hoewel ik mij weer vragen stel.. Want als ik uit FH = 0.04, H uithaal, dan deel ik door F.. En F zou 0 kunnen zijn... ) Ik geraak er niet uit.. Tenzij het de bedoeling is dat wanneer je gaat delen door een variabele je eerst de hele vergelijking ermee vermenigvuldigd ?

Voor zij die graag weten waar het probleem van komt, het komt uit de sector van het analoge filterontwerp.

Als je een banddoorlaatfilter wilt ontwerpen kan je vertrekken van een laagdoorlaatfilter en hier transformatie formules op toepassen. Hierdoor kreeg ik een transferfunctie van de de 4de graad in de noemer. Naar implementatie toe is dit niet makkelijk. Een product van 2 2de orde transferfuncties is makkelijker. => 4de orde wordt via splitsen in partieelbreuken naar 2 2de ordes omgezet met de bovenstaande vergelijkingen voor de coëfficiënten. Als deze coëfficiënten gevonden worden is het makkelijk om dit in een elektronisch schema te gieten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Safe schreef:Opm: de var I is zeer onhandig ivm het getal 1

Vraag: waar komt het probleem vandaan? Natuurkunde? Economie? Wat betekenen de letters (var)? Welk interval heeft ieder van de var?
Helaas heb je m'n opm niet ter harte genomen ...

En m'n vraag heb je ook niet beantwoord ...

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Beste Safe, ik was net toen jij poste mijn vorige post aan het bewerken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Stelsel oplossen: 4 vgl, 4 onbekenden...

Ok, maar kan je voor I nu geen andere letter kiezen? Of zie je het probleem niet ... ?

Als F.H=0,4 is kan noch F noch H 0 zijn. Waarom?

Reageer