Evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Evenwicht

Stel je hebt

N2 + 3 H2 <> 2 NH3

Er is als er evenwicht is 21 mol stikstof, 63 mol waterstof en 16 mol ammoniak.

Stel het volume wordt vergroot. Ik snap dat het evenwicht naar links opschuift want de reactie naar links zal tijdelijk overheersen om te zorgen dat K weer gelijk is aan de situatie voor het vergroten van het volume.

1) Maar wat gebeurt er met het aantol molen stikstof, waterstof en ammoniak?

Klopt het dat het aantol molen stikstof en waterstof toeneemt en het aantal molen ammoniak afneemt?

2) En stel dat je stikstof bijperst. Het evenwicht verschuift dan naar rechts. Klopt het dat het aantol molen stikstof toeneemt, het aantol molen waterstof afneemt en het aantal molen ammoniak toeneemt t.o.v. de uitgangssituatie?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Evenwicht

Edit: bij 1)

Door het vergroten van het volume zullen in de nieuwe evenwichtssituaties alle concentraties kleiner worden, dus ook de concentraties stikstof en waterstof. Maar door de verschuiving van het evenwicht is de concentratie van ammoniak meer afgenomen dan die van stikstof en waterstof.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Evenwicht

Pizza Monster schreef:..//..

Stel het volume wordt vergroot. Ik snap dat het evenwicht naar links opschuift want de reactie naar links zal tijdelijk overheersen om te zorgen dat K weer gelijk is aan de situatie voor het vergroten van het volume.

1) Maar wat gebeurt er met het aantol molen stikstof, waterstof en ammoniak?

Klopt het dat het aantol molen stikstof en waterstof toeneemt en het aantal molen ammoniak afneemt?
blauw is toch een onvermijdelijke, uiterst logische consequentie van rood?

Wat rechts verdwijnt, verschijnt toch onvermijdelijk links (en v.v.) ?

zet 22 spelers op een voetbalveld, 18 op de rechtse helft, 4 op de linkse. Als het evenwicht naar links verschuift, betekent dat toch op de rechterhelft minder en op de linkerhelft navenant méér spelers?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Evenwicht

Bedankt.

Ik bedoelde overigens of het aantal molen toe/af-genomen is t.o.v. van de uitgangssituatie. Dus nadat er evenwicht is ontstaan. Dus het aantal molen het aantol molen stikstof en waterstof is toegenomen en het aantal molen ammoniak is afgenomen t.o.v. van de situatie voor dat er volume is vergroot?

(Mijn boek beweert namelijk dat alle concentraties afnemen bij een volume vergroting t.o.v. de uitgangssituatie.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Evenwicht

Pizza Monster schreef:Bedankt.

Ik bedoelde overigens of het aantal molen (1) toe/af-genomen is t.o.v. van de uitgangssituatie.

..//..

(Mijn boek beweert namelijk dat alle concentraties (2) afnemen bij een volume vergroting t.o.v. de uitgangssituatie.)
Dat zijn twee héél verschillende dingen.

(1) is een hoeveelheid stof. In een reactie neemt de hoeveelheid van bepaalde stoffen af, van andere toe.

(2) is de hoeveelheid stof per liter volume. Tja, als het volume sterker toeneemt (bijv 3 x zoveel) dan de hoeveelheid van een bepaalde stof toeneemt (bijv 2 x zoveel) , dan neemt de concentratie van die stof inderdaad af. (wordt in dit voorbeeld dan 2/3 keer zo groot)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Evenwicht

En ook vraag twee heb je juist beantwoord, maar de reden is tweeledig. Want én je hebt meer stof aan de linkerkant toegevoegd, dus moet verplaatsing naar rechts plaats vinden. Én je hebt er iets bij geperst, wat betekent dat het volume gelijk bleef. Bedenk daar eens nog het effect van.

Het is raadzaam om het evenwicht niet altijd in concentraties te benaderen, maar ook eens in partiële gasdrukken.

Groet,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer