Onderzoekscompetentie fysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Onderzoekscompetentie fysica

hoe kan men de + en de –pool van een autobatterij bepalen door :

a) gebruik te maken van een metaaldraad en een kompas

b) gebruik te maken van twee metaaldraden en een glas water

c) gebruik te maken van twee koperdraden en een rauwe appel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Onderzoekscompetentie fysica

Als je de plus en de min pool van de accu met een rechte stroomdraad verbindt, dan gaat er door die draad een gelijkstroom lopen. Deze gelijkstroom wekt een magnetisch veld op rondom de draad. Weet je hoe dit magnetisch veld eruit ziet?

Zoek ook eens op google naar de woorden ""Oersted experiment""

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Onderzoekscompetentie fysica

b) En ik vermoed dat in het glas water kraanwater zit. Lijkt op een electrolyse.

c) en een appel bevat zuren. Ook hier zal het wel een chemisch antwoord zijn.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 5

Re: Onderzoekscompetentie fysica

aadkr schreef:Als je de plus en de min pool van de accu met een rechte stroomdraad verbindt, dan gaat er door die draad een gelijkstroom lopen. Deze gelijkstroom wekt een magnetisch veld op rondom de draad. Weet je hoe dit magnetisch veld eruit ziet?

Zoek ook eens op google naar de woorden ""Oersted experiment""
dankjewel, op het internet heb ik door dit experiment gedeelte A van mijn vraag kunnen oplossen.
Wdeb schreef:b) En ik vermoed dat in het glas water kraanwater zit. Lijkt op een electrolyse.

c) en een appel bevat zuren. Ook hier zal het wel een chemisch antwoord zijn.

Wdeb
c) weet u soms exact hoe dit moet? want het blijft mij een groot raadsel...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Onderzoekscompetentie fysica

Ik vermoed nu zelfs dat het misschien ook de suikers wel zijn die zullen reageren aan 1 van de polen. Dit zal vast kleuren..

Maar, mag/kan je hem niet gewoon testen?

Groet,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 5

Re: Onderzoekscompetentie fysica

Wdeb schreef:Ik vermoed nu zelfs dat het misschien ook de suikers wel zijn die zullen reageren aan 1 van de polen. Dit zal vast kleuren..

Maar, mag/kan je hem niet gewoon testen?

Groet,

Wdeb
ik heb daar het materiaal niet voor en op het internet is het nergens te vinden.

toch bedankt ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Onderzoekscompetentie fysica

staat er bij c werkelijk "koperdraden" of staat er in de oorspronkelijke opdracht net als bij a en b "metaaldraden"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Onderzoekscompetentie fysica

staat er bij c werkelijk "koperdraden" of staat er in de oorspronkelijke opdracht net als bij a en b "metaaldraden"?


er staat werkelijk koperdraad

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Onderzoekscompetentie fysica

Jammer. Met twee verschillende metalen zou de appel zélf voor (mee- of tegenwerkende) batterij gaan spelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Onderzoekscompetentie fysica

Jammer. Met twee verschillende metalen zou de appel zélf voor (mee- of tegenwerkende) batterij gaan spelen.
Bedenk ik me: zouden de beide koperdraden in het zure appelsap andere kleuren/aanslagen krijgen afhankelijk van de vraag of ze als kathode dan wel anode fungeren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Onderzoekscompetentie fysica

Bedenk ik me: zouden de beide koperdraden in het zure appelsap andere kleuren/aanslagen krijgen afhankelijk van de vraag of ze als kathode dan wel anode fungeren?


het zijn 2 koperdraden en een aardappel, geen appel. ik heb me mistypt. maar wel degelijk koperdraden en geen metaaldraden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Onderzoekscompetentie fysica

En volgens mij zit hier inderdaad het antwoord in. Bedenk eens wat er allemaal met de kopersdraden gebeurt als hier een electrolyse mee wordt uitgevoerd. Ik verwacht een leuke kleur aan 1 van de polen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer