Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Hallo, ik zou deze vakantie een huttentocht willen ondernemen in de Alpen met enkele vrienden. Het is echter de eerste keer dat ik zulks onderneem en tips of info van mensen die er ervaring mee hebben is dan altijd welgekomen. Mogelijk zijn er zaken waar ik eenvoudigweg niet aan denk en die je beter toch niet over het hoofd ziet. Veiligheid voor alles ;) Dus mensen die praktische tips hebben, ik lees ze graag!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Ik weet niet wat je van plan bent maar als het met zeer nauwe paadjes of klauterwerk lijkt het mij zeker interessant om eens te kijken naar valbeveiliging enzo.

Verder wat ik zeker zou bij hebben op dagdagelijkse dingen:

- Zakmes + multitool (Altijd nuttig, al is het voor een flesje bier open te trekken)

- EHBO kit (serieus gevuld, dus niet enkel voor schaafwonden. Bevat zeker: pijnstillers, tap voor verstuikingen af te plakken, after-sun, ontsmettingsmiddel, verband, ... en uiteraard nog veel meer)

- GPS, kaarten, kompas, hoogtemeter, ... kortom navigatie

- walkie-talkies zijn zeer nuttig bij een grote groep

- ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Je kunt dat soort dingen ook altijd doen onder begeleiding van een gids. Als je dit soort dingen nooit eerder hebt gedaan lijkt me dat zeker aan te raden! en als je dan meer ervaren bent, dan kun je fijn, en veilig, alleen op pad.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Het is het eerste jaar dat we een huttentocht zouden ondernemen, maar verder wandelen we al 10 jaar in de bergen. Belangrijk verschil is dat het toen steeds dagtochten waren. Dus we zullen het vermoedelijk wel redden zonder gids. Toch bedankt voor je reactie ;)

De ideeën van jhnbk zijn niet slecht, aan de EHBO-kit had ik al niet gedacht, en dat is inderdaad wel een belangrijk attribuut.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Oke dan is het inderdaad een andere zaak. ;)

Dan kom ik met mn suggesties ook niet veel verder dan EHBO spullen en kaarten/gps apparatuur, en communicatiemiddelen.

Veel plezier!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Allemaal bedankt!

Moet je hutten (in het algemeen) vooraf reserveren (zoals een hotel) of kan je zien welke hut je 's avonds bereikt en daar dan overnachten?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Moet je hutten (in het algemeen) vooraf reserveren (zoals een hotel) of kan je zien welke hut je 's avonds bereikt en daar dan overnachten?
Geen idee. Ik zou gewoon een tentje meepakken. ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

In fysics I trust schreef:Allemaal bedankt!

Moet je hutten (in het algemeen) vooraf reserveren (zoals een hotel) of kan je zien welke hut je 's avonds bereikt en daar dan overnachten?
Het is verstandig om een hut te reserveren. Je loopt anders het risico dat de hut vol is en je om vier uur 's middags nog een fikse wandeling naar de volgende hut moet maken.

Belangrijk bij een meerdaagse huttentocht is voorbereiding:

- Zorg voor een goede rugzak (met heupband, min 50 liter) en schoenen (klasse B). Loop je schoenen vooraf in.

- Zorg voor een verscheidenheid aan kleding, het liefst dunne laagjes die je over elkaar kan trekken. Neem ook een trui, handschoenen en een muts mee, zeker als je wat hoger de bergen in gaat. Vorig jaar lag er op 2600 meter al sneeuw. Daar vroor het dus 's nachts. Sneldrogende kleding is aan te bevelen.

- Zorg voor goede regenkleding die je snel aan kunt trekken. Zorg ook voor een hoes voor je rugzak.

- Noodmiddelen: EHBO kit, reddingsdeken (zo'n goud-zilveren hoes), een fluitje en sporttape.

- Water: minimaal 1 liter. Op warme dagen is 1.5-2 liter aan te bevelen. Water kun je bij de hutten bijvullen.

- Eten. Ik neem aan dat je ontbijt en dineert in de hut. Dat betekent dat je alleen de lunch en wat tussendoor snacks nodig hebt. Mueslirepen, pinda's, chocolade, biscuit, ontbijtkoek, droge worst etc... is allemaal prima. Neem mee wat je echt lekker vindt.

- Een lakenzak en kussensloop voor de hygiene. Deze zijn verplicht in de hutten

- Sanitaire spullen zoals tandenborstel, toiletpapier (soms niet aanwezig in de hut) en een handdoek (sneldrogend) om je af te drogen. Stinken in de bergen mag. Zonnebrandcreme met een hoge factor. De zon is op 2 a 3 km erg sterk.

- Een goede kaart van de omgeving (1:25000). Meestal staan op deze kaarten al routes die je kunt volgen. Plan je route vooraf en let goed op de hoogteverschillen. Een kompas is optioneel, omdat de routes aangegeven staan. Wel een handig ding als je weet hoe je ermee kunt navigeren.

- Stop al je materieel in plastic zakken/vuilinszakken. Zo is alles netjes geordend en kan het ook niet nat worden. Stop je regenkleding niet onderin je tas.

- Zorg dat je telefoonnummers van de hutten en de reddingsdienst bij de hand hebt. Sommige berggebieden hebben hun eigen reddingsdienst. Je moet dan geen 112 bellen maar een ander nummer. Bij een goede kaart zit meestal een boekje met dit soort gegevens.

- Bij een vijfdaagse huttentocht zul je een rugzak van 10-12 kg hebben.

Tijdens het wandelen:

- Informeer 's ochtends bij de huttenwaard wat het weer wordt en of de route die je wilt lopen veilig is.

- Blijf in de buurt van de gebaande paden. Loop nooit zomaar sneeuw of ijs/gletsjer op

- Als je Klettersteig gaat doen, zorg voor uitrusting (helm, harnas). Als je in je 10 jaar nog geen klettersteig gedaan hebt, zou ik dat niet zonder professionele begeleiding doen.

- Houd je gezonde verstand erbij, wordt niet overmoedig.

- Indien je je route veranderd en naar een andere hut gaat, of laat (>na 7 uur) aan gaat komen bij een hut, meldt dit! Als ze je verwachten en je komt niet aan wordt er naar je gezocht.

- Vertrek 's ochtends op tijd. In sommige berggebieden gaat het standaard om 4 uur onweren.

- Weet hoe te handelen bij noodsituaties (valpartijen, steenslag etc..)

Ik heb inmiddels een aantal jaren meerdaagse huttentochten gelopen. De praktijk leert dat je veel voorzieningen niet nodig hebt. Maar als het mis gaat, ben je blij dat je je goed hebt voorbereid.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Voorzorgsmaatregelen huttentocht

Dank je, Bart. Dat ziet er een hoop goede raad uit, waar we best rekening mee kunnen houden!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer