Eigenwaarden/-vectoren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Eigenwaarden/-vectoren

Hej,

Ik heb een onderzoekscompetentie gemaakt over eigenwaarden en eigenvectoren.

Daarna volgde een oefening, met behulp van de leslie matrix.

Daarbij werd een distributiematrix van over 2 jaar, en we moesten de huidige berekenen (allemaal nog goed en wel denk ik) en we moesten onderzoeken of er een stabiele verdeling was over de verschillende studiejaren. En bij dat laatste knelt het schoentje. Ik had iets gevonden dat er een eigenwaarde 1 moest zijn daarvoor, maar weet niet waarom, hoe of wat. Kan iemand me hierbij helpen?

Dan was de laatste vraag nog:

Veronderstel dat we een eigenvector horend bij de eigenwaarde uit de vorige vraag nemen als initiële distributie. Beschrijf de evolutie van de aantallen generatiestudenten in woorden.

Ik hoop dat iemand me iets meer uitleg kan geven dan dat ik op internet vond ;)

xx

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Eigenwaarden/-vectoren

Kan je misschien de volledige opgave van het stuk waar je vast zat wat duidelijker geven? Moest je tonen dat er een eigenwaarde gelijk aan 1 was en zo ja, van welke matrix?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Eigenwaarden/-vectoren

Neen, eigenwaarden kan ik berekenen en er was geen eigenwaarde gelijk aan 1. Maar ik moest vooral uitleggen waarom de verdeling stabiel is als er een eigenwaarde kan gevonden worden die gelijk is aan 1.

Ik heb de vraag waar ik vastzat in bijlage gestoken, aangezien ze nogal lang was en veel wiskundige tekens bevat die ik hier moeilijk kan typen..

Bij de 4de vraag moet ik dus verklaren waarom er een stabiele verdeling is als er een eigenwaarde gelijk is aan 1 ..
Bijlagen
Praktisch_voorbeeld_bij_eigenwaarden_OC.pdf
(97.27 KiB) 339 keer gedownload

Reageer