Springen naar inhoud

Verloop exentrisch wiel

• Log in om te kunnen reageren

Twizz91

Twizz91

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2011 - 08:58

Hallo,
voor een excentrische pers heb ik een wiel met het draaipunt buiten het midden. Stel dat men vanuit een vast punt naar de rand van zo'n wiel zou kijken, dan zou men een golfbeweging waarnemen wanneer het wiel zou draaien.

De eis hieraan is dat de uitwijking met een kwart draaien, 35mm is. De radius van het hele wiel heb ik vastgesteld op 60mm. Geplaatste afbeelding
(het rode gebied is het gebied waarover de uitwijking plaatsvind)

Het is dus met de berekening (die ik in het plaatje heb ingevoegd) mogelijk om een bepaalde waarde x te berekenen bij een gewenste stoterslag van 35mm.

Mijn vraag is, hoe kun je berekenen hoe het verloop van de stoterslag is, tussen het bovenste en onderste punt van de stoterslag. (dus tussen uitwijking 0 en uitwijking 35) In de afbeelding heb ik dit aangegeven met r2. Hoe verandert deze t.o.v. draaiing van het wiel.

Dit heb ik namelijk nodig voor een grafiek van de krachtverhouding.

Ik snap dat het nogal vaag overkomt, maar ik kan het niet echt anders formuleren. Mochten er toch onduidelijkheden zijn, dan hoor ik ze graag.

Gr. Erik

Veranderd door Twizz91, 31 mei 2011 - 09:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Twizz91

Twizz91

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2011 - 09:19

Hallo,
voor een excentrische pers heb ik een wiel met het draaipunt buiten het midden. Stel dat men vanuit een vast punt naar de rand van zo'n wiel zou kijken, dan zou men een golfbeweging waarnemen wanneer het wiel zou draaien.

De eis hieraan is dat de uitwijking met een kwart draaien, 35mm is. De radius van het hele wiel heb ik vastgesteld op 60mm. Geplaatste afbeelding
(het rode gebied is het gebied waarover de uitwijking plaatsvind)

Het is dus met de berekening (die ik in het plaatje heb ingevoegd) mogelijk om een bepaalde waarde x te berekenen bij een gewenste stoterslag van 35mm.

Mijn vraag is, hoe kun je berekenen hoe het verloop van de stoterslag is, tussen het bovenste en onderste punt van de stoterslag. (dus tussen uitwijking 0 en uitwijking 35) In de afbeelding heb ik dit aangegeven met r2. Hoe verandert deze t.o.v. draaiing van het wiel.

Dit heb ik namelijk nodig voor een grafiek van de krachtverhouding.

Ik snap dat het nogal vaag overkomt, maar ik kan het niet echt anders formuleren. Mochten er toch onduidelijkheden zijn, dan hoor ik ze graag.

Gr. Erik

Ik ben er al uit. (zoiets noemt men een eureka momentje)
Als iemand geinteresseerd is naar de hieruitvolgende berekening/formule dan zal ik hem hier posten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures