Akoestiek ultrasone module

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Akoestiek ultrasone module

Goedendag dames en/of heren,

Ik ben op dit moment bezig met ultrasoon geluid binnen mijn studie en ik stuit op het volgende probleem:

Ik werk met een transmitter van het model 250ST160, deze werkt op 25kHz.

Ik stop hier een blokspanning van 50 Volt piek-piek in, minimum = -25V, maximum = 25V.

De effectieve waarde van deze spanning is 17.68V. Op een frequentie van 25kHz heeft deze module een weerstand van 600 ohm met een phaseshift van 117 graden. Dit is om te rekenen naar een vermogen van 0.52W = 27.16 dB (referentie 1mW).

In de datasheet vind je: transmitting sound pressure level, 112 dB min. , at 25kHz; 0dB re. 0.0002μbar per 10 Vrms at 30cm.

Ik ken de formules van de akoestiek die hier toepasbaar zouden moeten zijn. Volgens de datsheet zou de uitgezonden SPL rond de 112 dB moeten liggen, ik kom op 94 dB. Dit heeft er hoogst waarschijnlijk mee te maken dat ik de gegeven 112 dBm verkeerd toepas.

Kan iemand mij vertellen hoe dit wel berekend zou moeten worden?

Graag niet alleen een antword maar een volledige berekening zodat ik goed kan bepalen waar ik fout zit en hoe het wel moet.

M.V.G. Nando

P.S. de link naar de datasheet: http://www.farnell.com/datasheets/81153.pdf

Berichten: 7.068

Re: Akoestiek ultrasone module

Blackdrake schreef:Ik stop hier een blokspanning van 50 Volt piek-piek in, minimum = -25V, maximum = 25V.

De effectieve waarde van deze spanning is 17.68V.
Dit klopt niet. De effectieve waarde van een blokspanning moet je anders berekenen dan de effectieve waarde van een sinusvormige spanning. Je rms is dus hoger dan je dacht (25V). Klopt met deze waarde je berekening wel?

Berichten: 7

Re: Akoestiek ultrasone module

Dat is in zeker zin waar, maar deze transmitter is resonant en daarom wordt deze blokspanning een sinusvormig signaal,

Daaruit volgt dat ik wel te maken heb met deze spanning.

Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Akoestiek ultrasone module

Waarom blokspanning? Kun je ook sinus aansturen?

Berichten: 7

Re: Akoestiek ultrasone module

omdat een bloksignaal makkelijker te genereren is en het voor de werking niks uit maakt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Akoestiek ultrasone module

Hoe weet je dat dat niks voor de werking uitmaakt. Zouden er niet ook harmonische trillingen gaan ontstaan als je een blokspanning aanbied? Zoals je weet bestaat een blokspanning uit een sinus met de grond frequentie, plus een sinus met drie maal de frequentie, plus 5 maal de frequentie, etc. etc.

Ik kan me goed voorstellen dat die transmitter ergens rond de 75kHz ook staat mee te trillen.

Berichten: 7

Re: Akoestiek ultrasone module

Hij is resonant dus werkt als een bandpassfilter,

Daarbij doe ik in mijn toepassing alleen wat met de grondtoon van 25kHz,

Ik zit enkel met het probleem dat ik het SPL niet gedimensioneerd krijg vanaf mijn electrisch vermogen.

Ook mijn receiver is van hetzelfde type en werkt dan nog eens als een 2de bandpassfilter bij de ontvangst zijde

Mocht je geintresseerd zijn in die bandpassfilterwerking dan kan je dit ook terugvinden in de datasheet.

in de grafiek : Sensitivity/Sound Pressure Level

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Akoestiek ultrasone module

Die gaat enkel tot 30kHz, genoeg om de harmonische trillingen af te knippen.

Als de SPL een soort membraan is, dan zitten er goed veel extra trillingen tussen de 60 en 100 kHz.

Berichten: 7

Re: Akoestiek ultrasone module

Dat is zeker waar maar dat is voor deze toepassing niet van invloed.

Ik heb ondertussen het probleem uitgevogeld.

Er bleek een foutje in de datasheet te zitten.

Reageer