Hoi Jan,
Ik dacht zelf eerst ook dat het zo simpel was. Het vliegtuig is trouwens wel aan het stijgen, dus de benodigde lift is dan maar gelijk aan
\(L = mgcos(\alpha)\)
, de rest van de opwaartste kracht wordt geleverd door de stuwkracht. Als ik de rest van de krachten ook even schets kom ik uit op:
\(L = mgcos(\alpha)\)
\(T = D+mgsin(\alpha)\)
Dus hiermee kan wel op een antwoord uitkomen, maar ik denk niet dat het correct is. Want als ik namelijk de bijbehorende vleugellengte uitreken, dan kom ik uit op een totale lengte (2 vleugels samen) van 0.3m. Dit lijkt me nou niet echt realistisch.. ;s. (Ik heb er niet bijvermeld dat de vleugelbreedte 1.5m is, maar dan nog..)
En ik denk dat ik wel weet waar het probleem zit: ik bepaal hier namelijk de minimale vleugellengte die nodig is om deze vlucht in stand te kunnen houden, voor een invalshoek van 20 graden. Maar wat gebeurt er nou als je die invalshoek iets verkleind? Dan neemt de benodigde lift toe, maar de lift die vleugel produceert juist af => voor die vlucht heb je dan dus weer een grotere vleugellengte nodig, dus waar ligt je grens? (ik heb zelf het idee dat ik of informatie mis, of iets over het hoofd zie)
Voor alle duidelijkheid: in deze opgave is verondersteld dat de vleugel gewoon een vlakke plaat is (dus niet gekromd). Het resultaat van
\(L=\rho U \Gamma\)
is gewoon iets uit de aerodynamica en
\(\Gamma\)
is een functie van de snelheid (over het algemeen evenredig met U, zodat de lift met U^2 gaat)