Stuwkracht vliegtuig

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

Stuwkracht vliegtuig

Ik zit met volgend probleem.

Een vliegtuig van 300 kg vliegt onder een invalshoek van
\(\alpha=20\)
graden en de circulatie per lengte-eenheid vleugel is
\(\Gamma = 112 m/s^2\)
. Vraag: Bereken de thrust die nodig is om het vliegtuig met U = 250 km/h te laten vliegen op zeeniveau. Ik mag gebruik maken van DRAG/LIFT = tan (
\(\alpha\)
)

-----------------------------------------

Aangezien we de circulatie weten volgt de totale lift per lengte-eenheid vleugel als
\(L=\rho U\Gamma = 1.225*\frac{250}{3.6}*112=9.5*10^3N\)
Dan is de drag per lengte-eenheid vleugel dus
\(D=L*tan(\alpha)=3.45*10^3N\)
Dan is mijn probleem: Hoe bepaal ik nu de totale lengte van de vleugels?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stuwkracht vliegtuig

aangenomen dat je inderdaad een lift hebt van 9500 N per meter vleugel (ik heb geen verstand van wat je daarvoor doet, dus ook geen oordeel over dat resultaat) dan lijkt de rest me simpel. Je moet 3000 N zwaartekracht opheffen, en elke meter vleugel levert dan kennelijk 9500 N lift........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: Stuwkracht vliegtuig

Hoi Jan,

Ik dacht zelf eerst ook dat het zo simpel was. Het vliegtuig is trouwens wel aan het stijgen, dus de benodigde lift is dan maar gelijk aan
\(L = mgcos(\alpha)\)
, de rest van de opwaartste kracht wordt geleverd door de stuwkracht. Als ik de rest van de krachten ook even schets kom ik uit op:
\(L = mgcos(\alpha)\)
\(T = D+mgsin(\alpha)\)
Dus hiermee kan wel op een antwoord uitkomen, maar ik denk niet dat het correct is. Want als ik namelijk de bijbehorende vleugellengte uitreken, dan kom ik uit op een totale lengte (2 vleugels samen) van 0.3m. Dit lijkt me nou niet echt realistisch.. ;s. (Ik heb er niet bijvermeld dat de vleugelbreedte 1.5m is, maar dan nog..)

En ik denk dat ik wel weet waar het probleem zit: ik bepaal hier namelijk de minimale vleugellengte die nodig is om deze vlucht in stand te kunnen houden, voor een invalshoek van 20 graden. Maar wat gebeurt er nou als je die invalshoek iets verkleind? Dan neemt de benodigde lift toe, maar de lift die vleugel produceert juist af => voor die vlucht heb je dan dus weer een grotere vleugellengte nodig, dus waar ligt je grens? (ik heb zelf het idee dat ik of informatie mis, of iets over het hoofd zie)

Voor alle duidelijkheid: in deze opgave is verondersteld dat de vleugel gewoon een vlakke plaat is (dus niet gekromd). Het resultaat van
\(L=\rho U \Gamma\)
is gewoon iets uit de aerodynamica en
\(\Gamma\)
is een functie van de snelheid (over het algemeen evenredig met U, zodat de lift met U^2 gaat)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stuwkracht vliegtuig

Ik zit nog eens naar je formule te kijken, en naar hoe je die invult.

de grootheid lift per m vleugellengte heeft noodzakelijk de eenheid N/m, in basiseenheden
\(\frac{kgm/s^2}{m}\)
in je formule vul je in dichtheid (kg/m³), snelheid (m/s) en iets met de eenheid van versnelling (m/s²)
\(\frac{kg}{m^3} \times \frac{m}{s} \times \frac{m}{s^2} \)
als we dat breukensommetje gaan vereenvoudigen tot een uitdrukking per meter houden we over
\(\frac{kgm^2/s^3}{m}\)
dus mogelijk klopt er iets niet aan je formule, dan wel je invulling ervan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stuwkracht vliegtuig

lees ik nog eens goed:
de circulatie per lengte-eenheid vleugel is
\(\Gamma = 112 m/s^2\)
.
hoort een circulatie niet eerder uitgedrukt te worden in iets als (m³/s) of zo? En dus circulatie per lengte-eenheid als
\( \frac{m^3/s}{m}\)
??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: Stuwkracht vliegtuig

Sorry, mijn fout ;) !

De eenheid van circulatie is m^2/s, ik had het kwadraatje per ongeluk verkeerd gezet. Met deze eenheid krijgen we dan als nieuwe eenheid kg/s^2. Dit is dan inderdaad kracht per eenheid lengte.

Ik heb de opgave overigens ingeleverd, heb m gewoon uitgewerkt zoals hier beschreven. Ben benieuwd of het goed is. Toch bedankt voor je hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stuwkracht vliegtuig

zet tzt hier nog eens neer wat nou eigenlijk de gedachtengang en de correcte oplossing was?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer