Stuwkracht vliegtuig

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

Stuwkracht vliegtuig

Ik zit met volgend probleem.

Een vliegtuig van 300 kg vliegt onder een invalshoek van
\(\alpha=20\)
graden en de circulatie per lengte-eenheid vleugel is
\(\Gamma = 112 m/s^2\)
. Vraag: Bereken de thrust die nodig is om het vliegtuig met U = 250 km/h te laten vliegen op zeeniveau. Ik mag gebruik maken van DRAG/LIFT = tan (
\(\alpha\)
)

-----------------------------------------

Aangezien we de circulatie weten volgt de totale lift per lengte-eenheid vleugel als
\(L=\rho U\Gamma = 1.225*\frac{250}{3.6}*112=9.5*10^3N\)
Dan is de drag per lengte-eenheid vleugel dus
\(D=L*tan(\alpha)=3.45*10^3N\)
Dan is mijn probleem: Hoe bepaal ik nu de totale lengte van de vleugels?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stuwkracht vliegtuig

aangenomen dat je inderdaad een lift hebt van 9500 N per meter vleugel (ik heb geen verstand van wat je daarvoor doet, dus ook geen oordeel over dat resultaat) dan lijkt de rest me simpel. Je moet 3000 N zwaartekracht opheffen, en elke meter vleugel levert dan kennelijk 9500 N lift........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: Stuwkracht vliegtuig

Hoi Jan,

Ik dacht zelf eerst ook dat het zo simpel was. Het vliegtuig is trouwens wel aan het stijgen, dus de benodigde lift is dan maar gelijk aan
\(L = mgcos(\alpha)\)
, de rest van de opwaartste kracht wordt geleverd door de stuwkracht. Als ik de rest van de krachten ook even schets kom ik uit op:
\(L = mgcos(\alpha)\)
\(T = D+mgsin(\alpha)\)