Parabolische ligger

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Parabolische ligger

Hoi dames en heren,

Weet iemand misschien hoe je een parabolische ligger in Matrixframe in kunt invoeren? De ligger moet 30 m breedte overspannen en 11 meter hoogte.

Ik heb via: 2D raamwerk> Construeer > Standaard structuren > Parabool wel iets weten in te voeren, maar dan zie ik 1 rechte lijn. Ik zie de X en Z richting, maar ik zou de Y-richting moeten/willen zien, want dan zie ik de parabool en kan ik daarin verschillende (punt)krachten (o.a. kolommen) invoeren die erop werken.

Alvast dank,

Groeten

Berichten: 232

Re: Parabolische ligger

In een 2D raamwerk heb je toch alleen maar de X en Z richting (X zijnde de hartlijn van de constructie en Z richting er dwars op)

En misschien een idee om de parabool op te delen in kleine stukjes die momentvast met elkaar zijn verbonden? Het worden dan wel veel knooppunten, maar toch...

Berichten: 6

Re: Parabolische ligger

misschien een idee om de parabool op te delen in kleine stukjes die momentvast met elkaar zijn verbonden?


Krijg je dan niet andere uitkomsten?

Berichten: 232

Re: Parabolische ligger

Ja dat wel, maar hoe kleiner de stukjes, des te kleiner het verschil met de werkelijkheid. Hoe dan ook blijft het een "benadering". Een parabool is een lastige vorm, zeker als het gaat om kip en knikstabiliteit.

Als er een mogelijkheid zou zijn om het als 1 parabool in te voeren, dan zou matrixframe het ook opdelen in stukjes verwacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Parabolische ligger

Maak een berekening met de hand. Een uitdaging en verrijking van de geest ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 102

Re: Parabolische ligger

Je kunt de parabool omvormen in de berekening tot een driescharnierspant met een koppeling in de top van de parabool.

Verschillende spantfabrikanten als Nemaho,Heko ea. maken gebruik van het systeem omdat de vorm van de spanten de spanningslijn benadert en een zo licht mogelijke constructie mogelijk maakt met gebruikmaking van gelamineerd hout.

In staaluitvoering lastiger te fabriceren dan in hout.

Google maar eens,dan zie je afbeeldingen, oa deze met verdere mogelijkheden: http://www.jgtimmer.nl/halbouwen

Berichten: 6

Re: Parabolische ligger

Maak een berekening met de hand.
Dat wordt heel lastig, ik denk niet dat ik eruit kom...
Een uitdaging en verrijking van de geest ;)
Muah, t is wel uitdagend

Had ik al gezegd dat ik lui ben? :P

Is er misschien een ander programma waarmee ik de spanningen en buiging kan berekenen van deze ligger?

Reageer