Lengte van een sinus berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Lengte van een sinus berekenen

Hallo,

Voor een project ben ik bezig met het milieu-impact bereken van Golfkarton vs. Multiplex. Om aan te tonen dat het materiaal gebruik tussen een C-golf en een A-golf verwaarloosbaar klein is en ik dus een waarde aan kan nemen moet ik de lengtes berekenen van de sinussen van de golven.

Het is waarschijnlijk een hele simpele vraag maar ik kan me gewoon niet bedenken hoe dit ook alweer ging (Goniometrie was nooit mijn sterkte ;) )

Ik heb de volgende gegevens voor Klasse A:

- 1 periode (2pi) van de Sinus is 1,66mm

- De amplitude bedraagt 4,5mm

Mijn vraag is dus, hoe bereken ik de lengte van de sinus met deze 2 gegevens?


Berichten: 6

Re: Lengte van een sinus berekenen

Betekent dit nou:

Arc length/Booglengte = Wortel( delta X^2 +delta Y^2)

Re: Lengte van een sinus berekenen

golfkarton schreef:Betekent dit nou:

Arc length/Booglengte = Wortel( delta X^2 +delta Y^2)
Voor een heel klein stukje geldt dat bij benadering. Maar zie ook hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=51673

Berichten: 6

Re: Lengte van een sinus berekenen

Dat is denk iets te diepgaand voor deze opdracht, maar toch bedankt!

Ik heb voor A klasse dus uitgerekend dat 1 golf 12,27mm bedraagt, voor een C klasse is dit 10,00

A klasse = 120 golven/m dus 1472,4mm uitgerekte golf in een meter

C klasse = 140 golven/m dus 1400mm uitgerekte golf in een meter

Per meter zit er dus ~5% meer materiaal

Volgens de Ecolizer 2.0 is het milieu-impact van Golfkarton C-klasse voor verse vezel enkele wand 261 mPt/kg. Aangezien het enige verschil tussen C-golf en A-golf materie gebruik is, is het dan ook eerlijk om voor A klasse ~5% meer mPt/kg toe te voegen --> Golfkarton klasse A 274,1 mPt/kg ?

Ben zeer benieuwd naar u reactie

Re: Lengte van een sinus berekenen

Dan vrees ik dat ik de vraag niet goed heb begrepen. Je hebt de lengte zelf al kunnen uitrekenen? En hoe dan?

Re: Lengte van een sinus berekenen

Het blijkt wiskundig alles behalve eenvoudig de lengte van een sinuskromme uit te rekenen:

http://books.google.nl/books?id=wmcL0y2avu...p;q&f=false

Berichten: 6

Re: Lengte van een sinus berekenen

Nou ik heb het zo beredeneerd:

De booglengte (dus een halve golf) = dS^2 = Wortel(dx^2 + dy^2)

Vermenigvuldigen met 2 geeft 1 golflengte, en aangezien voor klasse A geldt 120 golven/m heb ik de lengte van 1 golf met 120 vermenigvuldigd..

Berichten: 6

Re: Lengte van een sinus berekenen

Oh daar word ik niet vrolijk van ;)

Ik denk dat ik voor nu hiervan uitga en er met een asterix bij aanduid hoe ik aan dat getal gekomen ben.

Het gaat erom dat ik mijn LCA berekening compleet heb. Gelukkig (voor mij) heeft dit weinig tot geen invloed op het uiteindelijke antwoord dus neem ik met de booglengte genoeg!

Alsnog wil ik je bedanken voor het verder helpen met mijn vraagstuk!

Re: Lengte van een sinus berekenen

Misschien is het beter wanneer iemand anders (met een wat praktischer instelling) deze vraag probeert te beantwoorden, want ik kan mij toch moeilijk voorstellen dat het bedoeling van je project is met elliptische integralen te werken.

Misschien mag je een rekenmachine gebruiken die zulke integralen aankan?

Berichten: 6

Re: Lengte van een sinus berekenen

Ja het betreft een onderdeel van mijn stageopdracht, aangezien dit een vrij wiskundig onderdeel van mijn project is vond ik dit wel een geschikte plaats om mijn vraag te stellen. Ik ben in elk geval een stuk onderweg geholpen het was slechts een benadering wat ik nodig had.

Reageer