Springen naar inhoud

Hoe een bodem vruchtbaar maken?

• Log in om te kunnen reageren

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2011 - 13:24

Vandaag kreeg ik de volgende vraag op het examen:

Een arme boer in Guatemale heeft niet genoeg geld om zijn grond te bemesten. Hoe kan hij toch zijn grond vruchtbaar maken als je weet dat het een oxisol is? Leg uit in detail wat er in de grond gebeurt.

Nu heb ik als antwoord het volgende geformuleerd (heel kort beschreven hier welliswaar):

Door een constructie te maken als in ondergaande tekening kan de boer plantaardig materiaal omzetten tot humus en dit gebruiken om extra humus op de grond aan te brengen. Door te zorgen dat de input van strooisel en humus groter is dan de afbraak van organisch materiaal wordt de grond vruchtbaar.
Geplaatste afbeelding

Ik heb in feite dus gebruik gemaakt van een enorme compostbak als systeem. Houdt dit enige steek of zouden jullie het anders aanpakken? Graag jullie mening.
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2011 - 16:22

Grootste probleem van een oxisol is wel de geringe CEC, en mogelijk ook de daarmee samenhangende lage pH die vaak weer de oorzaak is van aluminiumtoxiciteit.

CEC kun je in elk geval verbeteren door organisch materiaal toe te voegen (sneller dan het weer afbreekt natuurlijk). Dus ja, compost is een goede richting.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2011 - 16:29

Grootste probleem van een oxisol is wel de geringe CEC, en mogelijk ook de daarmee samenhangende lage pH die vaak weer de oorzaak is van aluminiumtoxiciteit.

CEC kun je in elk geval verbeteren door organisch materiaal toe te voegen (sneller dan het weer afbreekt natuurlijk). Dus ja, compost is een goede richting.

Dat staaft met mijn gedachtengang. Hopelijk dan ook met dat van de professor.

Vriendelijk bedankt om toch enige twijfel weg te nemen, er was namelijk iemand anders die Agricultural Shift had gekozen als antwoord. Dit leek me eerder twijfelachtig aangezien je dan je land uitput en vervolgens een ander stuk land gebruikt om te verbouwen. Wat de boer met zijn akkerland niet echt vooruit helpt behalve als hij misschien het drieslagstelsel toepast?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2011 - 17:03

er was namelijk iemand anders die Agricultural Shift had gekozen als antwoord. Dit leek me eerder twijfelachtig aangezien je dan je land uitput en vervolgens een ander stuk land gebruikt om te verbouwen.

Dat lijkt me vooral twijfelachtig omdat je dan niet aan de opdracht voldoet, namelijk de grond vruchtbaar(der) maken.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2011 - 18:34

Dat lijkt me vooral twijfelachtig omdat je dan niet aan de opdracht voldoet, namelijk de grond vruchtbaar(der) maken.

Dat bedoel ik inderdaad.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2011 - 18:49

dan zie ik nu pas je tekening. (zag ik eerder niet omdat het systeem waarop ik vanmiddag was ingelogd die tegenhield vermoedelijk)

Ik vraag me af hoe je je voorstelt dat humus uit die halfverteerde strooisellaag door een rooster naar beneden valt. Samenhang van alles wat er in die composthoop zit lijkt me zó sterk dat daar niks van terechtkomt. Compostmaken is geen continuproces, alles wat hiervoor op enige schaal gebeurt is altijd batchproductie bij mijn weten.

Compostering voor gebruik betekent overigens een hoop extra werk. Ruw organisch materiaal inwerken heeft het voordeel van een verrijking van bodemleven en -structuur, daarentegen weer het grote nadeel dat de C/N verhouding in ruw organisch materiaal heel groot is, waardoor ruw organisch materiaal gaat concurreren om stikstof met het gewas dat op het veld staat. Combineren met een vlinderbloemige die je ook weer onderploegt?

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2011 - 07:47

Ik dacht ongeveer aan dit systeem.
Geplaatste afbeelding

Het feit dat ik het ruw materiaal niet wou inwerken is omdat je in een natte en warme omgeving zit, dit betekent dus dat er veel uitloging zou plaatsvinden en een versnelde afbraak van organisch materiaal.
Daarentegen als je dit in een beschutte omgeving doet vindt er al geen uitloging plaats en zal de temperatuur koeler zijn waardoor de enzymatische activiteit lager ligt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2011 - 13:18

Ik dacht ongeveer aan dit systeem.
..//..

dat is nog steeds batch-productie en niet een systeem zoals jouw eerdere voorstel waarbij je de humus in een continu-proces van onder een zeef harkt terwijl je van boven blijft aanvullen.

Het feit dat ik het ruw materiaal niet wou inwerken is omdat je in een natte en warme omgeving zit, dit betekent dus dat er veel uitloging zou plaatsvinden en een versnelde afbraak van organisch materiaal.

Uitlogen is volgens mij een verliezen van mineralen omdat die buiten het bereik van de wortels raken. Waarom zou je veel kwijtraken als die mineralen vrijkomen terwijl je gewas erop staat te groeien?

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2011 - 13:33

Omdat zeker in de beginfase het wortelnetwerk nog niet helemaal ontwikkeld is. Ook zal de plant niet alle mineralen kunnen opnemen in een latere fase. Dus gewoon een kwestie van verlies beperken zou ik zeggen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures