Enkelfase of driefase dynamo

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Enkelfase of driefase dynamo

Hallo allemaal,

Dit gaat om een praktijkgeval, niet in Nederland maar in Indonesië.

Ik ben daar betrokken bij een klein hotel-restaurant bedrijfje op het platteland van Sumatra.

Het bedrijf heeft een net aansluiting van 16,5 KVA (drie fase, 3 x 5,5 KVA). Er zijn uitsluitend 230 V aansluitingen.

Omdat er vrijwel dagelijks stroomonderbrekingen zijn die kunnen duren van 5 minuten tot twee dagen aaneengesloten hebben we een generator, bestaande uit een 22 PK dieselmotor met een drie-fase dynamo die volgens het boekje 15 KW output vermogen levert.

De gebruikstoestellen variëren van (allemaal) spaarlampen (5 W) tot airconditioners (700 tot 1200 Watt) en alles wat daar tussen zit, waaronder een lucht/water-warmtepomp (1,1 KW).

Naar we verwachten is de tijd niet ver meer dat de generator moet worden vervangen. En daar komt mijn vraag uit voort.

Op elk van de drie fasen zijn 2 groepen aangesloten, in totaal dus 6 groepen. De verbruikers zijn zo goed mogelijk verdeeld over die 6 groepen, o.a. rekening houdend met gelijktijdigheid. het is uiteraard niet te voorkomen dat de belasting per fase niet dezelfde is. Voor het net zal dat niet veel uitmaken maar voor de generator kunnen die verschillen natuurlijk relatief vrij groot worden.

Nu vraag ik mij af of het met het oog op de belasting van de dynamo misschien beter zou zijn om - bij vervanging - de driefase-dynamo te vervangen door een enkelfase dynamo.

De aansluiting van de generator naar het moederbord bestaat momenteel uit een kabel van 4 x 6 mm2 (3 fasen + nul).

De volgende vraag is dan of die kabel (grotendeels vrijhangend in de lucht) nog voldoende is

(in dat geval dus 2 x 2 x 6 mm2 ).

Als er iemand is die mij daarover kan adviseren, dan erg graag.

Ir. G.H. Kellersmann

Berichten: 23

Re: Enkelfase of driefase dynamo

Ik persoonlijk zou altijd kiezen voor een Driefasen generator.

Hierbij gok ik ook dat als je overstapt naar een 1 fase generator eindigt op lagere vermogens.

ik neem aan dat je juist groter wilt? ;)

Wat betreft de kabel is allemaal afhankelijk van de opgenomen stromen, de lengte, etc.

Het beste is om dan de gebruiksaanwijzing van de generator erbij te nemen. ;)

Reageer