Schematisering funderingsbalk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Schematisering funderingsbalk

Beste forumleden,

Ik ben bezig met een oefening waarbij ik een wapeningsberekening moet maken van een funderingsbalk. Ik zit echter met een mechanica probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bij de schematisering van de funderingsbalk weet ik niet zeker of ik dit juist heb gedaan, vandaar dat ik de situatie plus mijn schematisering in bijlage heb toegevoegd, graag hoor ik van jullie of mijn schema juist is (schema is nog zonder belastingen)

Gr.
Bijlagen
IMG.pdf
(499.29 KiB) 161 keer gedownload

Berichten: 102

Re: Schematisering funderingsbalk

Je hebt 6 (stalen)kolommen van een (staal) -skelet met windverband in de opbouw en 6 fund.palen.

Waarom staan die palen niet onder de kolommen,dan worden de fund.balken alleen belast door de vulwanden van de opbouw.

De schematisering zou doelmatig zijn voor een opbouw zonder ( staal) skelet,want dan probeer je de balken met de palen zo gelijkm. mogelijk te belasten.

Als de palen en de kolommen een gegeven zijn dat je moet aanhouden,lijkt me de schematisering goed en moet je de kolombelastingen met de wandbelastingen op de fu.balk nog aangeven en mogelijk wordt er nog een berekening van de betonwapening en de palen ( sonderingplan?) en staalopbouw gevraagd.

Berichten: 20

Re: Schematisering funderingsbalk

Hallo Zara,

wanneer ik de palen onder de hoekkolommen plaats geeft dit dan geen probleem met scheefstaande funderingspalen? De funderingsbalk wordt dan aan de korte zijde belast en gelijkertijd aan de lange zijde, de heipaal dus ook.

gr

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schematisering funderingsbalk

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met korte zijde en lange zijde. Maar het lijkt me logisch om de heipalen onder de plaatsen met de grootste druk te zetten, dat is dus onder de kolommen. Zelfs al zou een paal een beetje scheef staan, dan is dat minder erg dan wanneer palen en kolommen in een totaal verschillend patroon staan.

Berichten: 102

Re: Schematisering funderingsbalk

In jouw schema kunnen er ook scheve palen in de grond komen; de ringbalk moet in beide gevallen van scheefstanden,de kolomkrachten overbrengen via die ringbalk op de palen.Bij hoogbouw worden er met opzet scheefstanden naar de buitenzijde van het gebouw gemaakt ter stabilisatie bij veel windkracht.

Bij een normale heiprocedure wordt de stelling verticaal gemonteerd en zullen alleen grote steenklompen mogelijk wat scheefstand kunnen veroorzaken,dan wel een stop voor de diepte aangeven.Gebeurt zelden in de lage landen .

Reageer