Energie in een pinda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Energie in een pinda

Beste Forumleden,

Ik zit met vraagstuk. Via verbranding van een pinda, en de opwarming van water in een reageerbuisje moet de energie in deze pinda bepaald worden. Momenteel ben ik mijn practium gegevens aan het verwerken en loop ik tegen het volgende aan:

Qaf(pinda)= Qop

bij Qop mag ik de warmtecapaciteit van de thermometer verwaarlozen maar die van het reageerbuisje niet.

Ik heb de volgende gegevens gemeten:

- gewicht van pinda aan het begin

- gewicht van het water (20 ml= 20 gram)

-gewicht van het reageerbuisje(van glas ofcourse)

- Temp water aan het begin(kamertemperatuur)

- Temp water na opwarming

Mag ik stellen dat

Qaf= m* c * DT (voor het glas)+ m * c* DT( voor het water)

ik heb alleen de delta T voor het water gemeten... is de DT van het reageerbuisje nu gelijk hieraan?

Zoals jullie al merken heb ik diverse vragen mogelijk door elkaar genoemd, maar hopelijk kom ik door jullie tips en ideen een stapje verder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Energie in een pinda

brainiac schreef:Mag ik stellen dat

Qaf= m* c * ΔT (voor het glas)+ m * c* ΔT( voor het water)
ja
ik heb alleen de delta T voor het water gemeten... is de ΔT van het reageerbuisje nu gelijk hieraan?
Ja. water en reageerbuis zijn in innig contact, warmte-uitwisseling tussen beide mag je dan ook perfect veronderstellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Energie in een pinda

Jan van de Velde schreef:ja

Ja. water en reageerbuis zijn in innig contact, warmte-uitwisseling tussen beide mag je dan ook perfect veronderstellen.
Hartelijke dank! Hier kan ik wat mee ;)

Reageer