Haspengouw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Haspengouw

Hey

Ik snap eigenlijk niet waarom droog haspengouw droog is en vochtig haspengouw vochtig, ik zal even uitleggen waarom:

In vochtig haspengouw heb je voornamelijk een zanderige ondergrond. Zand is zeer waterdoorlatend en bijgevolg zal het water vlot wegvloeien

Droog haspengouw heeft een leembodem en dit zal water veel beter vasthouden en bijgevolg vloeit het water niet weg

Toch zijn er in vochtig haspengouw veel meer waterlopen etc terwijl het water daar juist wegvloeit? kan iemand dit ff uitleggen ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 147

Re: Haspengouw

jonasslash schreef:Hey

Ik snap eigenlijk niet waarom droog haspengouw droog is en vochtig haspengouw vochtig, ik zal even uitleggen waarom:

In vochtig haspengouw heb je voornamelijk een zanderige ondergrond. Zand is zeer waterdoorlatend en bijgevolg zal het water vlot wegvloeien

Droog haspengouw heeft een leembodem en dit zal water veel beter vasthouden en bijgevolg vloeit het water niet weg

Toch zijn er in vochtig haspengouw veel meer waterlopen etc terwijl het water daar juist wegvloeit? kan iemand dit ff uitleggen ^^
Je geeft het antwoord al in je vraagstelling.

Een zanderige grond houdt het water niet vast, het water gaat dus zich verzamelen in ondergrondse stromen en in rivieren.

Een leemgrond daarentegen houdt het water beter vast, er zijn dus minder stromen.
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Berichten: 23

Re: Haspengouw

Ok, in onze cursus staat ook:

"een donkerbruine leemlaag rust op een poreus, lichtbruin krijt-en mergelsubstraat. Beide lagen zijn sterk waterdoorlatend en verklaren waarom er in droog haspengouw beduidend minder permanente waterlopen zijn"

Echter is zand nog meer waterdoorlatend dan leem dus snap ik die zin ook nie helemaal? ksnap het verband nie helemaal volgens mij..

Gebruikersavatar
Berichten: 147

Re: Haspengouw

Ik weet niet in welke mate je de eigenschappen van zand en leem moet kennen. Maar je poriegrootte speelt een rol, de mogelijkheid om elektrostatische bindingen aan te gaan ook.
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Berichten: 23

Re: Haspengouw

als je mn laatste vraag zo kan beantwoorden mag je dat doen ja :P

en poriengrootte etc moeten we ook kennen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Haspengouw

bedoelt men met die 'beide lagen' kalk en mergel? of leem vs. kalk-mergel? Want leem is natuurlijk niet zo waterdoorlatend als zand. Zoals strobo ook al zei spelen bij klei en leem ook vaak elektrostatische bindingen een rol.

Als het specifiek terugslaagt op kalk en mergel, dan is die stelling wel logisch.

Berichten: 23

Re: Haspengouw

Zal dan wellicht terugslaan op de klei en mergellaag ja. ;) , ik dacht eerst ook op de leem & klei laag maar dat zou totaal onlogisch zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Haspengouw

jonasslash schreef:In vochtig haspengouw heb je voornamelijk een zanderige ondergrond. Zand is zeer waterdoorlatend en bijgevolg zal het water vlot wegvloeien

Droog haspengouw heeft een leembodem en dit zal water veel beter vasthouden en bijgevolg vloeit het water niet weg
Ik ken de bodemgesteldheid in Haspengouw niet, maar ik vind héél andere informatie:

http://www.vilt.be/Zeg_nooit_Vochtig-Haspe...roog-Haspengouw
Zowel in Droog- als Vochtig-Haspengouw bestaat de aardkorst van zo'n anderhalve meter dikte uit leem. Het verschil zit in wat nog dieper ligt: de ondergrond. In Vochtig-Haspengouw bestaat die uit klei, een gesteente dat weinig water doorlaat. Hier bevindt zich dan ook een uitgebreid rivierennet met veel bronnen. In Droog-Haspengouw zit krijt en zand in de ondergrond en die gesteenten laten het water wel goed door. De overgang van Vochtig- naar Droog-Haspengouw loopt heel geleidelijk en gaat van Sint-Truiden, via Borgloon naar Tongeren.
Kortom: overal leem/löss in de bovengrond, alleen in droog Haspengouw een doorlatende ondergrond van krijt(mergel?) en zand terwijl in het lager liggende vochtig Haspengouw al snel op een ondoorlatende ondergrond van klei wordt gestuit.

Elders lees ik dan bovendien:

http://www.eifelnatur.de/Niederl%E4ndisch/...Haspengouw.html
Hoe noordelijker en hoe westelijker, hoe lager Vochtig-Haspengouw komt te liggen. Het ligt zelfs lager dan de omliggende gebieden Hageland, het Kempisch-Plateau en de rest van Haspengouw.
tja, dat doet de waterafvoer er niet op verbeteren natuurlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Haspengouw

danku dit helpt zeker! ;)

Reageer