Milankovic parameters

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

Milankovic parameters

één van de 3 milankovic parameters is de excentriciteit; dit houdt in dat de baan van de aarde rond de zon verandert van bij cirkelvormig tot een ellips en terug. Dit gebeurt o.i.v. de aantrekkingskracht van andere planeten en zorgt ervoor dat de hoeveelheid straling die invalt op aarde verschillend zal zijn.

Echter kan ik nergens iets vinden over hoe de temperatuur precies varieert met de baan van de aarde rond de zon... Is de temperatuur dan warmer als je in een cirkelvormige baan zit of juist in een elliptische baan?

Ik vermoed dat een hoger percentage zonnestraling resulteert in een warmer klimaat... Dus bij een meer elliptische baan ligt het periphelion dichter (dus een warmere winter) en het aphelion verder (koelere zomer) en bij een cirkelvormige baan ligt het periphelion verder (koudere winter) en het aphelion dichter (warmere zomer).

klopt dit?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Milankovic parameters

Wanneer de Aarde in een cirkel rond de Zon draait, beweegt de Aarde constant even ver van de Zon (ongeveer). Als de Aarde echter in een ellips rond de Zon gaat draaien, krijg je "situaties" waar de Aarde dichter bij de Zon staat en "situaties" waar de Aarde verder van de Zon beweegt. Hoe dichter bij de Zon, hoe warmer ;) . Je moet eens beide situaties tekenen en je zult het beter begrijpen.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 269

Re: Milankovic parameters

Je krijgt dus m.a.w. meer uitgesproken seizoenen als je in een ellipsvormige baan rond de aarde draait? Net als bij de obliquiteit, waar je ook meer uitgesproken seizoenen krijgt als de hellingsas slechts 21° i.p.v. 24° is...

Klopt mijn uitleg die ik hiervoor al gegeven heb dan?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Milankovic parameters

Het is net andersom, bij een grotere hellingsas heb je meer verschil in afstand tot de zon en derhalve grotere verschillen in seizoenen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 269

Re: Milankovic parameters

Ja inderdaad, ik heb mij mistypt ;) want bij een lagere hellingsas worden de zonnestralen gelijkmatiger verdeeld over het oppervlak, waardoor er dus minder seizoenale veranderingen zijn (wat leidt tot een warme winter en koelere zomer)

Is dat dan ook zo bij de excentriciteit?

Reageer