Afweersysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Afweersysteem

Hallo,

ik ben heel erg in de war met de functies van de cellen in het afweersysteem. http://havovwo.nl/vwo/vbi/bestanden/vbi11iex.pdf

Ik snap niet waarom het antwoord bij vraag 33) niet cytotoxische T-cellen moet zijn, maar waarom het antwoord A) T-helpercellen zijn ?? Kan iemand mij misschien uitleg geven? Alvast bedankt!

Berichten: 12

Re: Afweersysteem

Tc-cellen zijn er om de cel, vaak cellen uit het niet specifieke afweersysteem, op te ruimen. Tc-cellen worden ook wel CD8+ cellen genoemd. CD8 (co-receptor voor T-cel-receptoren) bindt aan MHC-I-moleculen. Hier gaat het om MHC-II-moleculen. Daar binden de T-cel-receptoren (samen, met in dit geval, CD4) aanvast wanneer het een pathogeen herkent op de MHC-II.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Afweersysteem

Klopt. De crux ligt hem in het verschil tussen MHC I en MHC II. MHC II presenteert exogene eiwitten aan een andere cel. MHC I presenteert endogene eiwitten.

Exogeen = eiwit van een andere cel dan de presenterende cel (gefagocyteerde bacterie etc.)

Endogeen = eiwit geproduceerd door de presenterende cel

Cytotoxische T cellen hebben vanwege de CD8+ affiniteit voor MHC I. Met andere woorden, ze vallen direct een vreemde cel aan door de aanwezigheid van een lichaamsvreemd eiwit.

T-helper cellen hebben vanwege CD4 affiniteit voor MHC II. Met andere woorden, ze krijgen een eiwit aangeboden door een antigeenpresenterende cel (APC) waardoor ze cytokines gaan produceren (bevordert ontstekingsreactie, leidt tot koorts etc.).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Afweersysteem

itsabeautifulday schreef:..//..

maar waarom het antwoord A) T-helpercellen zijn ??
lees de tekst in combinatie met BINAS . Kun je zelf informatie in BINAS vinden die hiermee te maken heeft? Zoek eerst zelf, en lukt dat niet, kijk dan eens in deze
Verborgen inhoud
tabel 84


Ga vooral niet teveel details zitten instuderen, dat gooi je op den duur toch allemaal door elkaar. Maar oefen met lezen en verstandig BINASgebruik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Afweersysteem

Jan van de Velde schreef:lees de tekst in combinatie met BINAS . Kun je zelf informatie in BINAS vinden die hiermee te maken heeft? Zoek eerst zelf, en lukt dat niet, kijk dan eens in deze
Verborgen inhoud
tabel 84


Ga vooral niet teveel details zitten instuderen, dat gooi je op den duur toch allemaal door elkaar. Maar oefen met lezen en verstandig BINASgebruik.
Het staat er inderdaad letterlijk in. Nu weet ik waarom ik altijd zoveel van BINAS hield vroeger ;)

Maar itsabeautifulday zoek de betreffende tabel en lees mijn stuk en die van anusthesist en het moet duidelijk zijn.

Berichten: 17

Re: Afweersysteem

Helaas mochten we geen Binas gebruiken bij het examen ;) maar moesten we Biodata gebruiken..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Afweersysteem

Het is een Nederlands VWO-examen en die worden geschreven o.a. op basis van in BINAS of Biodata beschikbare informatie:

http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhin...qe/vhogpav1ziir
Informatieboek biologie

vwo/havo

Als informatieboek biologie zijn door de CEVO goedgekeurd:

Binas 5e druk

óf

Biodata, 2e druk.

Dit hulpmiddel is bij havo en vwo nodig. Er wordt geen informatiebijlage meer bij de opgaven verstrekt. Er is maar één informatieboek per kandidaat toegestaan (dus bij biologie havo of vwo niet Biodata plus BINAS).
kortom, in alletwee moet de nodige informatie beschikbaar zijn.

Dus komt het er op neer om vergelijkbare gegevens in Biodata te vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Afweersysteem

Helaas mochten we geen Binas gebruiken bij het examen ;) maar moesten we Biodata gebruiken..
Hmm, lijkt me sterk. Volgens mij is dat landelijk gelijk, maar mag je maar een van de twee en mag je zelf kiezen welke. Sowieso zou ik bij Biologie altijd voor de BioData gaan.

In ieder geval staat het bijna precies hetzelfde in je BioData. Ik heb er hier nog een liggen. Welliswaar een oudje, maar via het register binnen een halve minuut te vinden. Ik zou zeggen kijke nog eens even (TIP: Zoek op MHC).

Mocht je het echt niet kunnen vinden selecteer de zwarte balk:
Spoiler: [+]
Bladzijde: 224

Berichten: 17

Re: Afweersysteem

heel erg bedankt voor de info! Ik snap het nu een heel stuk beter :P

wat ik me wel afvraag is bij deze vraag:

kan iemand mij uitleggen hoe je kan weten welk schema de vorming van glutamine en glutaminezuur op basis van 2-oxoglutaarzuur weergeeft? (het is vraag 21 in de onderstaande link)

http://havovwo.nl/vwo/vbi/bestanden/vbi11iex.pdf

en toen kreeg ik het antwoord dat je in Binas 67C moest kijken, maar in Biodata kon ik al die structuurformules niet vinden ;)

Kan het zo zijn dat er informatie die in Binas staat niet in Biodata staat?

Berichten: 12

Re: Afweersysteem

Het staat inderdaad niet zo duidelijk in BioData als in BINAS. Maar opzich moet het lukken met tabel b op bladzijde 91 (wederom: Ik heb een vrij oude BioData misschien is het veranderd. Zie dan Eiwitten en dan tabel b). Daar staat dat glutaminezuur zure restgroepen heeft en dat glutamine basische restgroepen heeft. Bind je aan een zuurgroep NH3 dan wordt het basisch (naja, niet de groep maar wat daarvoor staat ;) ).

Maar toegegeven, het is misschien net ietsje minder duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Afweersysteem

Hoe dan ook, de duidelijke boodschap uit deze en je andere topics is: leer de weg kennen in je informatieboek. Ga er eens een paar uurtjes bladzijde voor bladzijde, plaatje voor plaatje in kijken wat alles voorstelt en hoe je dat stuk voor stuk via een register of anderszins makkelijk terugvindt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer