Bepaling van de concentratie zoutzuur met natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Bepaling van de concentratie zoutzuur met natronloog

hee,

Voor scheikunde heb ik een aantal practica moeten doen maar nu moet ik alle vragen nog uitrekenen maar hier loop ik op vast.

proef 1:

Bepaling van de concentratie zoutzuur met natronloog d.m.v. wegend titreren.

Beschrijving: We hebben 2 spuitjes, een met zoutzuur de ander met natronloog, deze hebben we gewogen.

zoutzuur: 17.70 ml/g natronloog: 17.75 ml/g

Eerst 3-4 deel van het zoutzuur in een erlenmeyer gedaan daarna enkele druppels BTB en dan natronloog erbij spuiten zodat er een kleuromslag plaats vindt. En dan de beide spuitjes weer wegen, zoutzuur: 9.14 g/ml natronloog: 8.15 g/ml

Berekening:

boven de proef staat trouwens het volgende: WE gaan ervan uit dat de dichtheid van de gebruikte oplossingen 1.000 g/ml is. Dus je kan de grammen gelijk stellen aan de ml.

17.70-9.14= 8.56 ml/g zoutzuur

17.75-8.15 = 9.60 ml/g natronloog

gegeven: de molariteit van natronloog nl: 0.1037 M

nu dacht ik dus dit:

Code: Selecteer alles

L

1

   9.6 x 10^-3

mol natronloog		0.1037

 ?


Hier komt uit: 9.96x 10^-4 mol natronloog

Verhouding: 1:1 want H+ + OH- --> H2O (l)

Code: Selecteer alles

L

 1

 8.56x10^-3

mol zoutzuur		  ?

 9.96x10^-4


hier komt uit 1.16x 10^-7 M , dit zou dus de molariteit van zourzuur moeten zijn maar mijn vraag is nu dus, doe ik iets fout want dit lijkt me wel een heel klein getal...

Die L, en mol zoutzuur moeten trouwens in een kruistabel staan, maar dat gaat hiermee helaas niet, ik hoop dat iemand het toch begrijpt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bepaling van de concentratie zoutzuur met natronloog

Merelfleur schreef:

Code: Selecteer alles

L

 1

 8.56x10^-3

mol zoutzuur		  ?

 9.96x10^-4


hier komt uit 1.16x 10^-7 M , dit zou dus de molariteit van zourzuur moeten zijn maar mijn vraag is nu dus, doe ik iets fout want dit lijkt me wel een heel klein getal...
gaan we nou eens geen wetenschappelijke notaties schrijven als dat niet per se nodig is.

Code: Selecteer alles

L

 1

 0,00856

mol zoutzuur		?

   0,000996


zie je nu wat je fout deed?

(en waarschijnlijk is dat niks anders dan een verkeerd intikken in de rekenmachine van "gedeeld door 9.96x10^-4 ")
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer