Het bohr effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 220

Het bohr effect

Hallo,

Ik zit met volgende vraag verveeld. Als mensen een tekort hebben aan zuurstof in weefsels, een soort shock, dan wordt wel eens bicarbonaat intraveneus toegevoegd: HCO3- dus. Nu kan ik niet zomaar verklaren waarom dit de afgifte van O2 zou bevorderen in de zuurstofarme weefsels.

Ik neem aan dat wanneer met HCO3- toevoegt aan het bloed, er meer CO2 in het bloed terecht komt. Dit heeft de neiging om de affiniteit van Hemoglobine met O2 te verlagen, zodat er meer O2 wordt afgegeven. (want O2 zorgt voor allosteer effect bij Hemoglobine?)

Echter, HCO3- is toch een (zwakke) base, wanneer men dus dit toevoegt, dan zal de pH van het bloed toch stijgen, waardoor de affiniteit van Hemoglobine met O2 terug zal stijgen?

Is dit pH effect waarover ik spreek misschien verwaarloosbaar(doordat bloed een buffermengsel is)? Ik heb het gevoel dat het onderliggende mechanisme toch iets ingewikkelder is dan ik mij voorstel. (Bohr Effect?)

Groeten

Berichten: 2

Re: Het bohr effect

Hallo phenomen,

ik kan je redenering goed volgen, maar je laatste aanname klopt volgens mij niet. Als de pH waarde van je bloed stijgt, daalt de affiniteit van hemoglobine met O2. Dit heeft betere zuurstofuitwisseling tot gevolg.

Je zegt dat mensen die een tekort aan zuurstof in de weefsels hebben, wel eens HCO3 intraveneus toegediend krijgen. Zijn er ziekenhuizen die dit toepassen? En hoe wordt dat tekort dan bepaald?

met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Het bohr effect

Ik denk dat die toch correct is hoor, je hebt namelijk: Hb + nO2 Hb(O2)n + H+

Wanneer de pH van je bloed stijgt wordt de [H+] lager waardoor het evenwicht naar rechts zal verschuiven.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Het bohr effect

De stijging van pH zorgt inderdaad voor een verschuiving van de dissociatiecurve naar links, waardoor zuurstof minder makkelijk wordt afgegeven. Daarom moet je de pH nooit te snel laten stijgen. Bicarbonaat reageert namelijk met H+ om te bufferen. Hierdoor ontstaat CO2. Stijging van pH vermindert de stimulatie van het ademhalingscentrum waardoor je dit CO2 niet kunt afblazen.

De behandeling dient dus behalve symptomatisch ook de kern aan te pakken. Dat is de perfusie van de weefsels vergroten door de MAP (mean arterial pressure) te laten stijgen. Dit in combinatie met voldoende zuurstof (lactaat + 3O2 >> HCO3 + H2O + CO2) en bicarbonaat zorgt voor een adequate stijging van de pH.

Let wel, een ernstige acidose is levensbedreigend. Dit MOET behandeld worden, ondanks dat de afgifte van zuurstof navenant iets omlaag gaat. Als je met je pH in de normale range komt, dan zal de natuurlijke homeostase zich toch weer herstellen.

@ Huikoo: bicarbonaat wordt in elk ziekenhuis gegeven. Je bepaalt het tekort door een bloedgas te prikken. Een metabole acidose puur op basis van een tekort aan bicarbonaat zie je niet heel vaak. Dit is alleen het geval bij een ernstige nierinsufficiente waarbij de nier geen bicarbonaat kan terugresorberen of gastro-intestinaal verlies bij bijvoorbeeld diarree.

Vaker is de acidose op basis van lactaat (zoals in het voorbeeld van TS) of ketonen, of natuurlijk respiratoir in het kader van pulmonale problematiek, waarbij het bicarbonaat normaal of verhoogd is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Het bohr effect

@anusthesist: als er sprake is van respiratoire alkalose is de pH van het bloed te hoog. Hoe komt het dat dit in een ziekenhuis niet behandeld wordt? (want de pH moet toch ook hier weer in de normal range uitkomen)

met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Het bohr effect

Een alkalose is minder schadelijk dan een acidose. De oorzaak aanpakken is dan vaak genoeg.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 278

Re: Het bohr effect

Dus als ik het goed begrijp, is het bloed eigenlijk een buffer. als er bicarbonaat wordt toegevoegd zou dit een pH stijging veroorzaken.
als je bicarbonaat met H+ reageert vormt het CO2 wat zorgt voor een lagere O2 affiniteit van hemoglobine?
Maar door te reageren met H+ stijgt je pH, dus dan heb je weer een hogere O2 affinititeit..
 
welk effect overheerst er?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Het bohr effect

Dat noemen we nu 'homeostase'.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 278

Re: Het bohr effect

Ik begrijp het nog steeds niet vrees ik
 
Mensen verkeren in shock door te weinig zuurstof in de weefsels, hierdoor gaan ze sneller ademhalen (hyperventilatie).
Door het sneller ademhalen verlaagt de CO2 concentratie in het bloed.
Hierdoor stijgt de pH toch?
 
Waarom ga je dan bicarbonaat toevoegen? Als dit reageert met H+ stijgt je pH nog meer?
Je hebt wel meer CO2 in je bloed....
hoe lost dit je zuurstoftekort op?

Reageer