Infraroodkijker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Infraroodkijker

Ik heb een aantal opdrachten thuis, waaronder deze vraag. Hij lukt niet omdat ik waarschijnlijk een formule over het hoofd zie.

Jan kijkt door een kijker, hij kijkt hiermee 'door' een muur. Hij ziet duidelijk de warmte-contouren van een persoon in de kamer naast hem. De temperatuur van deze persoon is 37,8 graden celcius.

Toon met een berekening aan dat de kijker geschikt moet zijn om infrarode straling te detecteren.

Het enige gegeven waar ik mee opgezadeld ben is de temperatuur van de persoon. Hoe kan ik nu een nuttige uitspraak doen over de soort straling die de kijker moet kunnen waarnemen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Infraroodkijker

Hiervoor zal je de wet van Wien nodig hebben.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Infraroodkijker

Jan kijkt door een kijker, hij kijkt hiermee 'door' een muur. Hij ziet duidelijk de warmte-contouren van een persoon in de kamer naast hem. De temperatuur van deze persoon is 37,8 graden celcius.
zijlijntje:

ik denk niet dat er kijkers zijn die zó gevoelig zijn dat ze dát in de praktijk kunnen. De IR-straling die de persoon naar de muur uitzendt is hoogstens enkele tientallen watt, verspreid over vele vierkante meters muur, dus ik wens sterk te betwijfelen of dat aan de andere zijde van de muur waarneembare temperatuursverschillen gaat opleveren, laat staan zó dat de "contouren van een persoon" waarneembaar zijn.

Maar goed, in dit geval maar net doen alsof denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Infraroodkijker

De muur moet afgebroken worden, want als de infrarode lichtstralen er vrijwel rechtstreeks doorheen lekken dan is dat voor de warmte in huis niet comfortabel. En de geobserveerde persoon moet naar de dokter, want zijn hoge huidtemperatuur van 37,8°C wijst op zware koorts.

Berichten: 15

Re: Infraroodkijker

Bedankt, de wet van Wien had ik over het hoofd gezien. Beetje een rare vraag inderdaad, maar kan ermee door. Het antwoord kwam in ieder geval goed binnen de golflengten van IR-straling uit.

Reageer