Probleem met microcontroller

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

Probleem met microcontroller

Hey iedereen,

ik ben gestuit op een heel vaag probleem.

Ik wil een kleine lichtshow van ledjes gaan programmeren in de attiny13 (runnende op 2 AA batterijen). Het programma heb ik geschreven, maar nu ik het met 1 ledje wilde testen ben ik op een heel raar probleem gestuit.

Wanneer ik het ledje niet aan een uitgang van de attiny koppel, maar gewoon simpelweg meet hoeveel spanning er staat, is er geen probleem. Ik krijg de juiste spanning door en deze wordt om de seconde ongeveer getoggled (ingeprogrammeerd).

Wanneer ik echter een ledje koppel aan de betreffende pin dropt de spanning uit de pin naar 1.6 volt. Wanneer ik meet over de led loopt er zo'n 30 micro-ampère. Ik weet dat er een weerstand bij een ledje moet zijn voorgeschakeld, maar wanneer ik een weerstand (67.5 Ohm) toevoeg, veranderd het resultaat niet. De weerstand krijgt nauwelijks spanning en het ledje neemt 1.6 V. Aangezien de weerstand praktisch geen spanning over zich heeft, blijft de stroom erg laag.

Wanneer ik twee ledjes in serie zet op deze pin, nemen wel alle spanning die de pin kan bieden (namelijk 2.7 Volt vanwege de 2 AA batterijen), beide hebben ze dan iets meer dan 1.3 V over elk staan.

als ik een ledje met weerstand direct aan de batterijen aansluit is er geen probleem, dus ik neem aan dat het probleem bij de microcontroller ligt...?

Heeft iemand hier wat meer verstand van?

Groet,

Jelmer

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Probleem met microcontroller

Wat is de spanning en de uitgangsimpedantie van die poortjes? Volgens mij heb je gewoon een verkeerde weerstand genomen, en trekt je LEDje meer stroom dan de uitgang van je uC aankan.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 156

Re: Probleem met microcontroller

Aan de uitgang van je microcontroller een transistor hangen en daarop dan het led aansluiten

Berichten: 18

Re: Probleem met microcontroller

Wat is de spanning en de uitgangsimpedantie van die poortjes? Volgens mij heb je gewoon een verkeerde weerstand genomen, en trekt je LEDje meer stroom dan de uitgang van je uC aankan.
volgens de datasheet kan zo'n i/o-pin 40 mA leveren. wanneer ik de led in serie plaats met 135 Ohm heb ik hetzelfde resultaat, terwijl er dan volgens een berekening veel minder dan 40 mA zou lopen.
Aan de uitgang van je microcontroller een transistor hangen en daarop dan het led aansluiten
Dat zou een optie zijn, maar ik weet dat het op deze manier moet kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Probleem met microcontroller

Heb je de pin als output geconfigureerd? In de datasheet lees ik dat wanneer je een 1 schrijft naar een pin in input mode hij interne pullups inschakelt, wat de lage stroom zou kunnen verklaren (typisch zijn pullups rond 4-5 k)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 18

Re: Probleem met microcontroller

Heb je de pin als output geconfigureerd? In de datasheet lees ik dat wanneer je een 1 schrijft naar een pin in input mode hij interne pullups inschakelt, wat de lage stroom zou kunnen verklaren (typisch zijn pullups rond 4-5 k)
Ja! dat was het probleem! Ik had mijn init bij het programmeren niet gedubbelchecked, de pin was per ongeluk als input geinitialiseerd.

Dankjewel! nu kan ik weer verder ;)

Reageer