Limieten van rijen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Limieten van rijen

Hallo,

Ben aan het studeren vooreen toets en heb een oefening waar ik niet weet aan te beginnen. Kan iemand me helpen ?

Ik moet de volgende limiet bepalen zonder gebruik te maken van de limietdefinitie en men antwoord motiveren.

Lim (-1)n

n->+∞ 5n2+1

Ik dacht te starten met de eigenschap die zegt dat de limiet van de absolute waarde van een rij,als die gelijk is aan 0, ook de limiet van de rij zelf gelijk is aan 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten van rijen

Bedoel je deze limiet
\(\lim_{n \to \infty} \frac{(-1)^n}{5 n^2 + 1}\)
?

Indien je dit moet bewijzen zonder de definitie, wat heb je dan als tools? Mag je bijv iets aannemen over
\(\lim_{n \to \infty} \frac{1}{5 n^2 + 1}\)
?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Limieten van rijen

Het is inderdaad die limiet, ik mag alles gebruiken behalve de limietdefinitie waarmee ik in deze oefening ook niet veel kan doen.

Ik dacht dat ik met de insluitstelling misschien kon bewijzen, maar zie niet direct in hoe ik kan starten ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten van rijen

Kun je geen 2 rijen bedenken zodat jouw rij "tussen" deze twee rijen inligt én zodat ze dezelfde limiet hebben?

Hint: mijn tweede vraag houdt er verband mee...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Limieten van rijen

Misschien -1/n en 1/n.

als je weet dat de limiet van 1/n=0

en limiet van absolute waarde 1/n=0

dan is limiet -1/n=0

Met de insluitstelling kan je deze oefening tussen deze twee zetten en is limiet ook gelijk aan 0 ...

Kan ik het dan zo aantonen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten van rijen

Aan wat is (-1)^n afwisselend gelijk? Dan kun je jouw rij toch makkelijker "omvatten" met... (vul zelf aan)? De insluitstelling is btw wel wat je best gebruikt. Alternerende reeksen zijn het quasi-typevoorbeeld voor het nut van de insluitstelling ;) .

PS: indien je het niet helemaal snapt, probeer eens de insluitstelling mooi toe te passen op
\(\lim_{n \to \infty} \frac{(-1)^n}{n^2}\)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limieten van rijen

Ik dacht te starten met de eigenschap die zegt dat de limiet van de absolute waarde van een rij,als die gelijk is aan 0, ook de limiet van de rij zelf gelijk is aan 0.
Dit is ook prima en steunt in feite op de insluitstelling; dus als je deze eigenschap gezien hebt, kan je die rechtstreeks gebruiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: Limieten van rijen

(-1)^n = -1,1,-1,1,-1,...

Ik begrijp niet goed welke andere rijen ik kan gebruiken, want ik gebruik waarschijnlijk best een van de basislimieten?
Drieske schreef:Aan wat is (-1)^n afwisselend gelijk? Dan kun je jouw rij toch makkelijker "omvatten" met... (vul zelf aan)? De insluitstelling is btw wel wat je best gebruikt. Alternerende reeksen zijn het quasi-typevoorbeeld voor het nut van de insluitstelling ;) .

PS: indien je het niet helemaal snapt, probeer eens de insluitstelling mooi toe te passen op
\(\lim_{n \to \infty} \frac{(-1)^n}{n^2}\)
-1/n² < (-1)^n/n² < 1/n²

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten van rijen

Ja, het klopt idd. Je mag ook -1/n en 1/n gebruiken. Alleen hoopte ik dat je een simpelere keuze zag, namelijk
\(\lim_{n \to \infty} \frac{-1}{5 n^2 + 1} \leq \lim_{n \to \infty} \frac{(-1)^n}{5 n^2 + 1} \leq \lim_{n \to \infty} \frac{1}{5 n^2 + 1}\)
. Je zei toch dat je de limiet hiervan mocht gebruiken of had ik dat mis voor?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Limieten van rijen

Drieske schreef:Ja, het klopt idd. Je mag ook -1/n en 1/n gebruiken. Alleen hoopte ik dat je een simpelere keuze zag, namelijk
\(\lim_{n \to \infty} \frac{-1}{5 n^2 + 1} \leq \lim_{n \to \infty} \frac{(-1)^n}{5 n^2 + 1} \leq \lim_{n \to \infty} \frac{1}{5 n^2 + 1}\)
. Je zei toch dat je de limiet hiervan mocht gebruiken of had ik dat mis voor?
We mochten die niet gebruiken, maar wel de basislimieten, maar dit is me wel duidelijk omdat de noemer naar +oneindig divergeert en deze breuk sowiezo naar 0 convergeert aangezien de teller 1 of -1 is .

Dus ik denk dat ik de oplossing heb, heel hard bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten van rijen

Okee, dan had ik je mis begrepen ;) . Sorry voor de mogelijke verwarring. Merk wel nog 1 ding op: je moet bewijzen dat voor elke n er geldt dat
\(\frac{-1}{n} \leq \frac{(-1)^n}{5 n^2 + 1} \leq \frac{1}{n}\)
.

De "makkelijke" afschatting van hierboven geeft je al een eerste idee in de juiste richting :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Limieten van rijen

Drieske schreef:Okee, dan had ik je mis begrepen ;) . Sorry voor de mogelijke verwarring. Merk wel nog 1 ding op: je moet bewijzen dat voor elke n er geldt dat
\(\frac{-1}{n} \leq \frac{(-1)^n}{5 n^2 + 1} \leq \frac{1}{n}\)
.

De "makkelijke" afschatting van hierboven geeft je al een eerste idee in de juiste richting ;) .
Ok, dus men notatie was niet correct :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten van rijen

Ok, dus men notatie was niet correct ;)
Hoezo was je notatie niet correct?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Limieten van rijen

Hoezo was je notatie niet correct?
had groter en kleiner dan gezet en niet groter en gelijk aan en kleiner en gelijk aan ...

Ik denk dat we voor de school niet verder moeten gaan dan deze oplossing, als ik zo kijk naar men andere oefeningen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten van rijen

Ahzo, maar strikte ongelijkheden gelden hier ook hoor ;) . Ik schrijf gewoon niet-strikte uit gewoonte (en niet-strikt volstaat al voor insluitstelling). Dus indien je liever strikt ziet staan, mag dat ook :P .

PS: nog één opmerking die TD ook al heeft gemaakt: zeggen dat
\(\frac{-1}{n} \leq \frac{(-1)^n}{5 n^2 + 1} \leq \frac{1}{n}\)
moet gelden, is equivalent met zeggen dat
\(\left| \frac{(-1)^n}{5 n^2 + 1} \right| \leq \frac{1}{n}\)
.

En dus geldt wat in je eerste post stond ook en is een speciaal geval van insluitstelling.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer