Springen naar inhoud

Voortplanting geluid in lucht

• Log in om te kunnen reageren

milesflamius

milesflamius

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2011 - 19:20

Hallo,

Ik begrijp niet helemaal hoe geluid zich voortplant. Ik zie dat er zich in de directe omgeving van een trillingsbron verdichtingen en verdunningen van de hoeveelheid deeltjes voordoen, maar ik zie niet in waarom die verdichtingen zich voortplanten.
Kan iemand me uitleggen wat er precies gebeurt met de luchtmoleculen op deeltjesschaal, waardoor ze heen en weer bewegen, en die beweging bovendien overbrengen op de naburige moleculen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2011 - 20:39

Kan iemand me uitleggen wat er precies gebeurt met de luchtmoleculen op deeltjesschaal, waardoor ze heen en weer bewegen, en die beweging bovendien overbrengen op de naburige moleculen?

Op deeltjesschaal gebeurt er niet zoveel spectaculairs. Het is zeker niet zo, zoals mooie animaties wel eens laten zien, dat er deeltjes in de lucht heen en weer hangen te trillen.

http://paws.ketterin...wavemotion.html
Lwave_1_.gif
(overigens alle respect voor animaties als bovenstaande, ze zijn zťťr leerzaam en bruikbaar)

Integendeel, luchtmoleculen schieten in werkelijkheid als idioten kriskras alle kanten op, gemiddeld met veel grotere snelheden dan de voortplantingssnelheid van het geluid. Dus het gaat om een gemiddelde van een groot aantal bewegingen. Bij windstilte tellen al die snelheden in al die richtingen vectorieel bij elkaar op tot een snelheid 0. Het is dat gemiddelde dat ze in een animatie laten zien. Breng daar een verstoring in aan, en je krijgt een drukgolf, met afwisselend een van 0 afwijkende gemiddelde snelheid naar de trillingsbron toe en er van af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

milesflamius

milesflamius

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2011 - 21:52

Dat begrijp ik, maar mijn vraag hoe en waarom die drukgolven zich voortplanten, welk mechanisme ( volgens mij op deeltjesschaal, ) zorgt daarvoor?
Alvast bedankt voor de vorige reply

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2011 - 22:29

Dat zit hem in het gebruik van je term golf:

In mathematics and science, a wave is a disturbance that travels through space and time, usually accompanied by the transfer of energy.

Die disturbance wordt door je bron veroorzaakt.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2011 - 22:55

Waar een verdichting is, is de botskans tussen luchtmoleculen groter. Voor een luchtmolecuul is er dus een grotere kans tegen iets te botsen als het richting het centrum van de verdichting vliegt dan wanneer het van het centrum van de verdichting vandaan vliegt. Er is dus een grotere kans dat een molecuul uit de verdichting wordt geknikkerd dan er (terug) in. Gemiddeld zullen moleculen zich dus van het centrum van een verdichting vandaan bewegen. Zoiets dat je bedoelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures