Vitamine C en DCPIP

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Vitamine C en DCPIP

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar de reactievergelijking tussen DCPIP en Vitamine C. Deze heb ik nodig voor mijn werkstuk. Ik heb de reactievergelijking niet nodig voor mijn proefjes, (het is dus niet van groot belang) maar ik vind het wel handig om het er bij te kunnen zetten. (voor een deelonderwerp) Ik heb al erg veel gezocht maar heb niets kunnen vinden... Ik hoop dat iemand me kan helpen :shock: .

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Vitamine C en DCPIP

als je hier op het forum info vraagt wees dan zo duidelijk mogelijk!!

DCPIP??

wees graag iets uitgebrieder in je formulering: scheikunde gebruikt zóveel afkortingen of andere namen, je weet vaak niet warover het gaat

Vit C heet ook wel ascorbinezuur (en wie weet gaat het dus om een zuurbase reactie , maar dat hoeft niet zo te zijn)
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Vitamine C en DCPIP

Dag naamgenoot,

DCPIP (2,6-dichloorfenol-indofenol) is een indicator voor ascorbinezuur. Je kan de reactie vergelijken met de kleurverandering van zuur-base indicatoren of bijvoorbeeld Fehlings reagens.

Voor je werkstuk lijkt me deze reactie volledig onbelangrijk, een indicator is een hulpmiddel, voor de rest is het niet interessant hoe het werkt, je gaat tenslotte ook niet het productieproces van de reageerbuis beschrijven die je gebruikt.

wil je toch wat meer weten, kijk dan op:

http://chemfinder.cambridgesoft.com/result...yQuery=620-45-1

Let op dit is het natriumzout van DCPIP!

De relevante reactievergelijk kon ik zo snel niet vinden.

Groeten, Jan

Re: Vitamine C en DCPIP

Beste vragensteller,

De reactie tussen DCPIP en Vit. C is een redoxreactie. Je kunt hiervoer iets vinden in het Scheikunde examen 2003 VWO Sk 12, 1e tijdvak, opgave 5. De web-site is:

http://www.nvon.nl/examen/sk-vwo/sk12v031vb.pdf

(DCPIP (blauw) + 2H+ + 2 elektronen<---> DCPIPH2 (kleurloos)

Mvg,

Henk L.

Re: Vitamine C en DCPIP

TJIIILL dat jullie dat allemaal weten!! wow ;)

maar wel tof ;) en bedankt, ik had dit ook nèt nodig voor school :shock: ik ben op het moment bezig met een paracticum vitamince C.

Greetz,

Practicumjas ;)

Reageer