Moderne fylogenie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Moderne fylogenie

Hallo

Wat is het verschil tussen de Lophotrochozoa en Platyzoa? Dit zijn twee groepen die gescheiden worden o.b.v. de moderne fylogenie, is dit enkel gewoon o.b.v. unieke gensequenties dat ze verschillen of is er ook een anatomisch/morfologisch verschil tussen beide?

Alvast bedankt
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Moderne fylogenie

Ik heb eens snel gekeken in mijn Hickmann, en daar stond deze pagina in. Het boek is van 2008. Dit is niet de volledige boom, de volledige boom van de lophotrochozoa bestaat uit:

platyhelminthes, mesozoa, nemertea, gnathostomulida, micrognathozoa, rotifera, acanthocephala, cyclophora, gastrotricha, entoprocta, ectoprocta, brachiopoda, phoronida, mollusca, annelida, echiura en de sipuncula.

Maar die wordt in zijn geheel Lophotrochozoa genoemd. De naam platyzoa zie ik nergens terugkomen in mijn boeken, maar ik ken hem wel. Even op wikipedia opgezocht (voor zover dit een 'betrouwbare' bron is), en hier staat:

One current scheme places the following traditional phyla in Platyzoa. The name "Platyzoa" is used because most members are flat, though rotifers are not:

Platyhelminthes

Gastrotricha

Gnathifera

Rotifera

Acanthocephala

Gnathostomulida

Micrognathozoa

Cycliophora

Blijkbaar zijn er dus wijzigingen gebeurd. De platyzoa zouden minder families bevatten. Wellicht werd op genetisch gebied bevonden dat de families die wegvielen, gewoon niet genoeg overeenkomen met de andere om te zeggen dat zij een gemeenschappelijke voorouder zouden hebben. Zoals je wel zal weten is de wetenschap constant bezig met het herzien van verwantschappen, omdat men nu veel sterkere technieken heeft om dit na te gaan.

Hopelijk weet iemand hier verder meer van

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Moderne fylogenie

ik slaag er niet in de afbeelding te uploaden, maar het betreft dus gewoon een boom met bovengenoemde soorten

Reageer