Integratie dmv breuksplitsing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Integratie dmv breuksplitsing

\(\int\frac{5x+4}{x^3+2x^2+x}dx\)
\(\int\frac{5x+4}{x(x+1)^2}dx\)
\(\int\frac{A}{x}+\frac{B}{(x+1)^2}dx\)
ik weet niet precies wat ik met die (x+1)^2 moet doen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Ofwel moet je B behandelen als een eerstegraadsveelterm ofwel schrijf je (x+1)² als (x+1)*(x+1) en splits je dus in 3 breuken...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 19

Re: Integratie dmv breuksplitsing

\(\int\frac{A}{x}+\frac{B}{x+1}+\frac{C}{x+1}dx\)
\((5x+4)=\frac{A(x(x+1)(x+1))}{x}+\frac{B(x(x+1)(x+1))}{x+1}+\frac{C(x(x+1)(x+1))}{x+1}\)
\((5x+4)=A(x+1)(x+1)+B(x(x+1))+C(x(x+1))\)
klopt dit

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Dahkla91 schreef:
\(\int\frac{A}{x}+\frac{B}{x+1}+\frac{C}{x+1}dx\)
\((5x+4)=\frac{A(x(x+1)(x+1))}{x}+\frac{B(x(x+1)(x+1))}{x+1}+\frac{C(x(x+1)(x+1))}{x+1}\)
\((5x+4)=A(x+1)(x+1)+B(x(x+1))+C(x(x+1))\)
klopt dit
Bij de laatste breuk in de eerste stap moet er volgens mij staan:

C/((x+1)^2)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Denk even na, hier staat eigenlijk:
\(\frac{B}{x+1}+\frac{C}{x+1}=\frac{B+C}{x+1}\)
Bedoel je dat?

Berichten: 19

Re: Integratie dmv breuksplitsing

^ ja dat kan ook
Siron schreef:Bij de laatste breuk in de eerste stap moet er volgens mij staan:

C/((x+1)^2)
zie bericht van Drieske

ik weet niet hoe ik B en C moet uitrekenen. Ik kan alleen A uitrekenen:

x=0: 5*0+4= A*1+B*0+B*0

4=A

x=-1: 5*-1+4= A*0+B*0+C*0

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Dahkla91 schreef:^ ja dat kan ook

zie bericht van Drieske
Mja, ik was te rap geweest ;) . Dat splitsen werkt niet indien je iets van de vorm (ax+b)² hebt. Om de reden die Safe aanhaalt. Wat je moet doen, is mijn "andere" suggestie: een eerstegraadsfunctie in de teller zetten. Dus iets van de vorm Bx+C. Dit omdat je noemer van de tweede graad is (steeds één graad lager).

Je krijgt dus
\(\int\frac{A}{x}+\frac{Bx+C}{(x+1)^2}dx\)
Sorry voor de mogelijke verwarring!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integratie dmv breuksplitsing

^ ja dat kan ook
Als dit een antwoord was op m'n vraag ...

Dat is natuurlijk onzin, want B+C is gewoon een constante (bv D) en dan heb je alleen de noemers x en x+1, dus ben je de noemer (x+1)² kwijt en dat kan nooit tot een goede breuksplitsing leiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Misschien toch nog even voor alle duidelijkheid - wegens enig wenkbrouwgefrons bij het lezen van een en ander hierboven-

Regels breuksplitsen:
\( \frac{...}{(x-a)(x-b)}=\frac{A}{(x-a)}+\frac{B}{(x-b)} \)
dit is gewoon breuksplitsen
\( \frac{...}{(x-a)(x-b)^2}=\frac{A}{(x-a)}+\frac{B}{(x-b)}+\frac{C}{(x-b)^2} \)
als er in de teller links een macht staat, moet je rechts 'opbouwen' naar die macht,

maar let wel: geen "Cx+D" in de teller, gewoon C!
\( \frac{...}{(ax^2+bx+c)(x-d)}=\frac{Ax+B}{(ax^2+bx+c)}+\frac{C}{x-d} \)
als er in de noemer links een onontbindbare veelterm van de 2de graad staat (dus met discriminant<0), alleen dan moet je rechts daarboven in de teller een "Ax+B" zetten!

de 2de en de 3de regel kunnen evt ook gecombineerd worden:
\( \frac{...}{(ax^2+bx+c)^2(x-d)}=\frac{Ax+B}{(ax^2+bx+c)}+\frac{Cx+D}{(ax^2+bx+c)^2}+\frac{E}{x-d} \)
Ik hoop dat dit helpt?
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Westy schreef:
\( \frac{...}{(x-a)(x-b)^2}=\frac{A}{(x-a)}+\frac{B}{(x-b)}+\frac{C}{(x-b)^2} \)
als er in de teller links een macht staat, moet je rechts 'opbouwen' naar die macht,

maar let wel: geen "Cx+D" in de teller, gewoon C!
Dit klopt, maar is volledig analoog met wat ik deed... Ofwel wil je alles zonder "x" in de teller en dan schrijf je het best op jouw manier, maar dit (geen x in de teller) is niet steeds nodig en dan werkt mijn manier (na correctie uiteraard) even goed...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Integratie dmv breuksplitsing

Dit klopt, maar is volledig analoog met wat ik deed... Ofwel wil je alles zonder "x" in de teller en dan schrijf je het best op jouw manier, maar dit (geen x in de teller) is niet steeds nodig en dan werkt mijn manier (na correctie uiteraard) even goed...


Het is geen kwestie van een X in de teller "willen" of niet, in sommige gevallen -zoals ik het beschrijf- staat er gewoon geen x in de teller, dus waarom het moeilijker maken?

Maar als je hetzelfde bedoelde als ik, dan heb ik jou hierboven gewoon fout begrepen hoor. alles ok.
---WAF!---

Reageer